Abstract
Formål: Hensikten med studien er å utforske sykepleierstudenters forutsetninger for å lære. Læringsstil er et sentralt pedagogisk begrep som beskriver et individuelt sett av foretrukne læringsbetingelser. Det er sykepleierstudenters læringsstil som undersøkes i denne studien. Videre er sammenhengen mellom studentenes læringsstil og demografiske data undersøkt. Kunnskap om sykepleierstudenters læringsstil vil være nyttig for å styrke studentenes læringsutbytte i studietiden og videre i yrkesutøvelsen som ferdig utdannet sykepleier. Teoretisk forankring: Det er David A. Kolbs spørreskjema som benyttes i studien. Kolbs teori om erfaringslæring og læringsstiler danner studiens teoretisk rammeverk. I tillegg står nyere forskningslitteratur hvor The Kolb Learning Style Inventory er benyttet sentralt i litteraturpresentasjonen. Metode: Dette er en kvantitativ ikke-eksperimentell studie med beskrivende design, et såkalt surveydesign. Spørreskjemaet besto av en oversatt versjon av The Kolb Learning Style Inventory Version 3.1, samt en egenutviklet del, utarbeidet for å innhente demografiske data. Studien gjorde bruk av et bekvemmelighetsutvalg. Utvalget besto av 160 sykepleierstudenter fra to høgskoler på Østlandet. Svarprosenten på var 99,4 %. Data ble analysert ved hjelp av SPSS. Resultater: Sykepleiestudentene fordelte seg på alle de fire læringsstilene. Den største gruppen av studentene hadde en divergent læringsstil. Deretter fulgte en stor gruppe studenter som hadde en akkomodativ læringsstil. Det var to små grupper blant studentene som hadde en assimilativ eller konvergent læringsstil. Det ble ikke funnet signifikant sammenheng mellom type læringsstil og demografiske data. Konklusjon: Sykepleierstudenter er en sammensatt gruppe med varierende læringsstiler. Dette bør det tas hensyn til i sykepleierutdanningen. Det er flere pedagogiske grep som kan gjøres i ulike læringssituasjoner for å imøtekomme sykepleierstudentenes ulike læringsstiler. Selv om det foreligger mye kunnskap om studenters læringsstil, vil det allikevel være behov for å bygge på denne kunnskapen med ny forskning. Det synes å være behov for intervensjonsstudier hvor igangsatte tiltak for å imøtekomme de ulike læringsstilene blir evaluert.
Purpose: The purpose of this study is to explore nursing students’ prerequisites for learning. Learning style is a key term in pedagogy. It describes an individual set of preferred learning conditions. It is the nursing students’ style of learning that is examined in this study. Furthermore, the study looks at any connection between the students’ learning style and their demographics. Knowledge of nursing students’ style of learning is useful when trying to improve learning outcomes. This applies both during education and throughout the professional nursing practice. Theoretical framework: It is David A. Kolb’s questionnaire survey that is used in this study. Kolb’s theory of experiental learning and learning styles form the theoretical framework for this study. Recent research literature, where the The Kolb Learning Style Inventory have been employed, also forms a significant part of the literature presented in this study. Method: This is quantitative, non-experimental study with a descriptive design, known as a survey design. The questionnaire included a translated version of The Kolb Learning Style Inventory Version 3.1, and a part especially developed for this study. The purpose of this second part was to collect demographic data. The study made use of a convenience sample. The sample consisted of 160 nursing students from two different university colleges in the eastern part of Norway. The response rate was 99.4 %. The data was analysed using SPSS. Results: The nursing students were distributed between all the four different categories of learning styles. The largest group was identified having a divergent style of learning. The second largest group had an accommodative learning style. Then followed two smaller groups identified with an assimilative and a convergent style. A significant correlation between type of learning style and demographic data was not found. Conclusion: Nursing students are a diverse group of individuals with different preferences regarding learning styles. The education of nursing should take this into account. Several educational steps can be made in different learning situations in order to accommodate the students’ different styles of learning. Even though we already have considerable knowledge about students’ learning styles, there is always a need to build on this through further research. There seems to be a need for intervention studies where measures initiated to accommodate the different learning styles are assessed.