Hide metadata

dc.contributor.authorSkjønhaug, Ole Jakob Naug
dc.date.accessioned2016-09-15T22:28:01Z
dc.date.available2016-09-15T22:28:01Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.citationSkjønhaug, Ole Jakob Naug. Læring av feil – Hvordan benytte feil for læring i offentlig sektor?. Master thesis, University of Oslo, 2016
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/52564
dc.description.abstractSamfunnsaktualitet Offentlige prosjekter som ikke går etter planen, er et tilbakevendende tema i samfunnsdebatten. Slik det fremstår i media kan det stilles spørsmål ved; om ikke den negative utviklingen i prosjektene kunne vært forhindret eller stanset før? Argyris (1999) viser til at en av måtene læring skjer i organisasjoner er når misforholdet mellom intensjonene og utfallet blir identifisert og korrigert. Et slikt misforhold kan beskrives som en feil. Cannon og Edmondson (2005) mener at arbeidet med å identifisere og korrigere feil er utfordrende for organisasjoner. På bakgrunn av det foreslår de å bryte opp det arbeidet i tre prosesser, som består av; identifisering av feil, analysering av feil og tilsiktet eksperimentering. De tre prosessene er ment å gjøre identifiseringen og korrigeringen av misforhold mellom intensjon og utfall mer håndterbart for organisasjoner. De tre prosessene til Cannon og Edmondson (2005) danner utgangspunktet for denne studien, hvor jeg ønsker å se på hvordan offentlige organisasjoner forholder seg til feil. Problemstillingen min er som følger: Hvordan kan offentlige organisasjoner arbeide for å skape en kultur hvor det å lære av feil er naturlig? Metode Denne studien er en multippel casestudie, hvor kvalitative metoder er benyttet. I arbeidet for å undersøke problemstillingen nærmere, valgte jeg å intervjue ansatte i offentlige organisasjoner. Det ble gjennomført semistrukturerte intervjuer med fire informanter med prosjekterfaring, ett intervju per informant. Informantene ble valgt ut på kriteriene; hva slags prosjekter de har deltatt i og hvilken posisjon de hadde i pågående prosjekter. Jeg ønsket informanter med erfaring fra prosjekter hvor IKT har utgjort en del, med bakgrunn i at slike prosjekter kan se ut til å ha en del utfordringer. For å sikre at informantene hadde god kjennskap til organisasjonen og arbeid i prosjekter ble det valgt å rekruttere prosjektledere. Hovedfunn Hovedfunnet i denne studien er at offentlige organisasjoner ikke har en kultur for å lære av feil. Organisasjonene er opptatt av å bedre gjennomføringen av prosjekter, men funnene tyder på at det forbedringsarbeidet er preget av tilfeldigheter og mangel på en felles strategi. Funnene viser også tydelig at det er en utfordring for offentlige organisasjoner å benytte systemer og rutiner for å identifisere og analysere feil. I forbindelse med prosjekter så er fokuset på å senke risikoen for å mislykkes, heller enn å arbeide med de mindre feilene og avvikene i en læringssammenheng. Funn viser at offentlige organisasjoner delvis er opptatt av teste ut forhold eller å eksperimentere i forbindelse med prosjekter, men at resultatet av eksperimentene delvis er kjent på forhånd. Her er det mulighet til i større grad å aktivt gå ut å innhente tilbakemeldinger fra sluttbrukere, både interne og eksterne, slik at feil raskere kan identifiseres. Offentlige organisasjoners arbeide for å endre organisasjonskulturen sin kan påvirkes fra politisk ledelse, noe funnene i denne studien viser. Tiltakene for å bedre offentlige organisasjoners arbeid med prosjekter er basert på frivillighet og veiledning. Funnene tyder derimot på at det i liten grad er nok. Funnene peker også på at deling av erfaringer med andre i sin egen organisasjon eller med andre organisasjoner er vanskelig, fordi det mangler gode systemer og rutiner for behandling av dataene. Slik at det gjøres en del arbeid i offentlige organisasjoner for å unngå å gjøre feil, men det er lite helhetlig tenkning for å benytte mindre feil og avvik for læring. En kultur for å se på feil som en læringsmulighet kan være givende i seg selv, men også i sammenheng med det arbeidet som allerede gjøres i offentlige organisasjoner i dag.nob
dc.language.isonob
dc.subjectOffentlig sektor
dc.subjectErfaringsdeling
dc.subjectLæring av feil
dc.subjectProsjekter
dc.subjectOrganisasjonskultur
dc.titleLæring av feil – Hvordan benytte feil for læring i offentlig sektor?nob
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2016-09-15T22:28:01Z
dc.creator.authorSkjønhaug, Ole Jakob Naug
dc.identifier.urnURN:NBN:no-55965
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/52564/1/Masterendelig.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata