Hide metadata

dc.contributor.authorVillegas, Rodolfo Dario
dc.date.accessioned2016-09-14T22:27:36Z
dc.date.available2016-09-14T22:27:36Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.citationVillegas, Rodolfo Dario. Hva kjennetegner elevenes opplevelse av stemning i klasserommet?. Master thesis, University of Oslo, 2016
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/52524
dc.description.abstractSammendrag Bakgrunn for valg av tema «Det store er ikke at være enten det ene eller det andet - men at være sig selv - og det formår hvert eneste menneske, hvis det vil» skriver Søren Kirkegaard. Hva betyr det å være seg selv? Hvor mye er jeg meg selv og hvor mye er jeg et resultat av andres påvirkning? Livet foregår i stadige, mangfoldige møter mellom Meg og Verden, mellom mitt bidrag som unikt individ og verdens bidrag gjennom andre mennesker jeg møter i livsløpet. Ett møte står sentralt: Jeg - Du. Hva oppstår i dette møtet, i denne relasjonen? Min genuine interesse for det unike ved individet, og dets utvikling i samspill med andre individer, utgjør bakgrunnen for valg av tema til denne masteroppgaven. Problemstilling På bakgrunn av valgt tema har jeg kommet frem til følgende problemstilling: Hva kjennetegner elevenes opplevelse av stemning i klasserommet? Metode Siden oppgavens fokus er elevenes personlige opplevelser, bestemte jeg meg for å bruke kvalitativt, semistrukturert forskningsintervju som metodisk tilnærming. Jeg gjennomførte tre individuelle intervjuer av en halv times varighet. Informantene var tre elever som går i sammen klasse på tiende trinn. Data fra intervjuene ble strukturert, med utgangspunktet i intervjuguiden, i fire kategorier: 1. Begrepet stemning i klasserommet, 2. Kjennetegn på stemning i klasserommet, 3. Faktorer som bidrar til å skape stemning i klasserommet og 4. Viktigheten av stemning i klasserommet. Da jeg skulle analysere data valgte jeg å benytte en tilnærmingsmåte Steiner Kvale kaller meningsfortetning. I denne prosessen fremkom flere temaer innenfor hver kategori. Disse er presentert som oppgavens funn. Resultater Elvenes uttalelser om deres opplevelser i forbindelse med stemning i klasserommet, førte frem til følgende resultater: 1. Elevene opplever at stemning i klasserommet kan defineres som det som oppstår når mennesker møtes i en klasseromssituasjon og som reflekterer hvordan de har det i øyeblikket. 2. God stemning i klasserommet kjennetegnes av glede, engasjement og godt samarbeid. 3. Informantene opplever at det som skaper en god stemning i klasserommet er på den ene side at elevene tar personlig ansvar for og initiativ til å skape den gode stemningen gjennom å vise gode holdninger til hverandre. På den annen side opplever de lærerens væremåte, det at han bry seg, at han er positiv, og har en kreativt og inkluderende undervisningsstil, som avgjørende for at det skapes en god stemningen som fremmer læring og utvikling. 4. Stemningen som råder i klasserommet er viktig fordi den preger elevenes trygghetsfølelse, lærelyst, prestasjonsnivå og sosialiseringsevner. Studiens funn viser samsvar mellom elevenes opplevelser og Carl Rogers tilnærming, og med annen relevant forskning.nob
dc.language.isonob
dc.subjectStemning Læringsmiljø Atmosfære
dc.titleHva kjennetegner elevenes opplevelse av stemning i klasserommet?nob
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2016-09-14T22:27:36Z
dc.creator.authorVillegas, Rodolfo Dario
dc.identifier.urnURN:NBN:no-55929
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/52524/1/kandidatnummer-113.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata