Hide metadata

dc.contributor.authorHennie, Linnea Heum
dc.date.accessioned2016-09-14T22:27:33Z
dc.date.available2016-09-14T22:27:33Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.citationHennie, Linnea Heum. Flukt, traumer og skoleprestasjoner En intervjuundersøkelse om læreres møte med traumatiserte flyktninger i skolen. Master thesis, University of Oslo, 2016
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/52523
dc.description.abstractTittel: Flukt, traumer og skoleprestasjoner – en intervjuundersøkelse om lærernes møte med traumatiserte flyktninger i skolen Bakgrunn, formål: Det er for tiden økning i antall flyktninger som kommer til Norge. Disse flyktningene kan komme fra urolige områder, og ha hatt traumatiske opplevelser som kan påvirke deres mulighet for læring og utvikling på skolen. I tillegg til dette skal de inn i den norske skolen, hvor kulturen og språket er fremmed. Det er dermed viktig med kunnskap om disse elevenes utfordringer, og sentralt å undersøke lærernes erfaringer rundt dette. Formålet med denne undersøkelsen er dermed å få et innblikk i læreres erfaringer med traumatiserte elever med flyktningebakgrunn, og å belyse hva de ser som viktig for en god faglig utvikling hos disse elevene. Problemstilling: På bakgrunn av dette har jeg kommer frem til følgende problemstilling: Hvilke erfaringer har lærere med traumatiserte elever med flyktningebakgrunn, og hva ser de som viktig for en god faglig utvikling hos disse elevene? Teorigrunnlag: Funnene i datamaterialet er blitt tolket og knyttet opp mot aktuell teori på området. Dette teorigrunnlaget består av teori om traumer, flyktninger, læring og utvikling, samarbeid, relasjon og ressurser, fordi dette er sentrale temaer i undersøkelsen. Også Maslows behovspyramide inngår i teorigrunnlaget, da denne omhandler sentrale utviklingsbehov. Dermed ses den som aktuell for denne elevgruppens faglige utvikling. Metode: For å belyse problemstillingen ble det valgt en kvalitativ tilnærming. Datamaterialet ble samlet inn gjennom semistrukturerte intervjuer av fem lærere som jobber på barneskoletrinn, om deres erfaringer med traumatiserte elever med flyktningebakgrunn. Analyseprosessen ble inspirert av en temasentrert tilnærming, og presentasjonen og drøftingen av funnen ble delt inn i fem hovedkategorier som ble utviklet ut fra temaene i intervjuguiden i kombinasjon med temaene som fremkom i datamaterialet. Sentrale funn: Informantene opplever at traumeerfaringene, språket og kulturforskjeller kan være utfordrende i møte med traumatiserte elever med flyktningebakgrunn. Informantene uttrykker at elevene har behov for trygghet for å kunne lære og utvikle seg, og at tydelighet og trygge rammer dermed er viktig. Det kommer også frem at elevene trenger bedre hjelp til å bearbeide traumene de har opplevd. Undersøkelsens resultater tyder på at lærerne også må være omsorgspersoner for å kunne ivareta disse elevenes behov, og at det trengs flere slike omsorgspersoner. Det kommer også frem at språkopplæring er viktig, og at det er behov for morsmålslærere eller tospråklige lærere. Videre fremgår det at disse elevene har behov for erfaringer for å lære sentrale begreper, og at det dermed er viktig å gi elevene dette i skolen. Resultatene indikerer at tverrfag arbeid er viktig. Lærerne må tilrettelegge for elevenes utfordringer og behov for at de skal kunne få en god faglig utvikling. I dette arbeidet blir kunnskap om traumer, flyktningene og den enkelte elev betydningsfull. Også lærer-elev-relasjonen og samarbeid med andre lærere, ledelsen og foreldre vil kunne påvirke dette arbeidet. Videre vil skolens ressurser, samt hvordan ledelsen og lærerne utnytter disse ha påvirkning på hva slags tilrettelegging lærerne kan gi denne gruppen elever. Undersøkelsen indikerer dermed at alle disse faktorene kan påvirke elevenes faglige utvikling. Det kommer også klart frem at informantene opplever traumatiserte elever med flyktningebakgrunn som en sammensatt gruppe som kan ha ulike behov for å kunne lære og utvikle seg faglig.nob
dc.language.isonob
dc.subjectskole
dc.subjectflukt
dc.subjectTraumer
dc.subjectflyktninger
dc.subjectlærere
dc.subjectmasteroppgave
dc.subjectspesialpedagogikk
dc.subjectskoleprestasjoner
dc.titleFlukt, traumer og skoleprestasjoner En intervjuundersøkelse om læreres møte med traumatiserte flyktninger i skolennob
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2016-09-14T22:27:32Z
dc.creator.authorHennie, Linnea Heum
dc.identifier.urnURN:NBN:no-55930
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/52523/5/Masteroppgave-v-r-2016---Flukt--traumer-og-skoleprestasjoner.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata