Hide metadata

dc.contributor.authorTesfay, Feven Weldeselassie Ogbe
dc.date.accessioned2016-09-07T22:32:04Z
dc.date.available2016-09-07T22:32:04Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.citationTesfay, Feven Weldeselassie Ogbe. Mestring i skolen for minoritetsspråklige elever Troen på innsats - for økt mestringsnivå. Master thesis, University of Oslo, 2016
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/52307
dc.description.abstractDenne masteroppgaven belyser hvordan Bandura sin teori om «mestringsforventning» og Dweck sin teori om «selvteorier», i tiltaksrettet forstand kan bidra til økt mestring blant minoritetsspråklige elever i skolen. Nasjonale prøver (2012) viser at minoritetsspråklige elever scorer gjennomsnittlig lavere enn etnisk norske elever, helhetlig sett (Steinkellner, 2012). Mange minoritetsspråklige elever blir påvirket av bakgrunnsfaktorer og hverdagslige situasjoner, som kan hindre elevene fra å oppnå sitt fulle mestringspotensiale i skolen. Ut ifra dette blir forebygging av lavt mestringsnivå blant minoritetsspråklige elever et sentralt tema i oppgaven. Problemstillingen er som følger: Hvilke bakgrunnsfaktorer kan påvirke minoritetsspråklige elevers skolemestring, og hvordan kan kunnskap om ”mestringsforventning” og ”selvteorier” benyttes for å skape økt mestring blant minoritetsspråklige elever i skolen? Oppgaven spisses i større grad mot de positive og mestringsorienterte elementene i Bandura og Dweck sine teorier, samt hvordan tankesett kan gjenspeile elevers mestringsforventning og mestringsnivå. Dette innbefatter veien til høy mestringsforventning og et formbart tankesett. Målet er å rette søkelyset mot hvordan bevisst endring av tankemønstre og motivasjon, kan styrke minoritetsspråklige elevers mestring i skolen med hjelp fra lærere og eventuelt rådgivere. Funn viser at foreldrestøtte har mye å si for minoritetsspråklige elevers skolemestring (Lauglo, 2010). Dette kan indikere ulike tankemønstre og holdninger innad i familier som påvirker minoritetsspråklige elevers mestringsnivå. Ifølge Dweck (1999) trenger elever en formbar intelligensoppfatning, som blant annet vil si at en anser utfordringer som noe en kan overkomme i sin læringssituasjon. Minoritetsspråklige elever som handler på troen om at deres grunnleggende ferdigheter og potensiale kan utvikles gjennom innsats, gode strategier og hard arbeid – vil trolig ha størst læringsutbytte og et bedre utgangspunkt for økt mestring i skolen.nob
dc.language.isonob
dc.subjectMestring Minoritetsspråklige elever Mestringsforventning Selvteorier
dc.titleMestring i skolen for minoritetsspråklige elever Troen på innsats - for økt mestringsnivånob
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2016-09-07T22:32:04Z
dc.creator.authorTesfay, Feven Weldeselassie Ogbe
dc.identifier.urnURN:NBN:no-55576
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/52307/7/oppginnlev-8eb4982d-ab46-4d5b-b0fe-230cf3638d82Ped-4190---Masteroppgave--01-06-2016--Feven-Tesfay.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata