Hide metadata

dc.contributor.authorPettersen, Hege
dc.date.accessioned2016-09-07T22:31:05Z
dc.date.available2016-09-07T22:31:05Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.citationPettersen, Hege. Mobbing og selvfølelse En kvalitativ studie om lærernes arbeid med å styrke elever selvfølelse. Master thesis, University of Oslo, 2016
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/52229
dc.description.abstractDenne masteroppgaven tar sikte på å få kunnskap om hvordan lærerne arbeider med å styrke elevers selvfølelse etter å ha opplevd mobbing. I denne sammenheng vil oppgaven dreie seg om lærerens erfaringer knyttet til deres arbeid med disse elevene. Tittel Mobbing og selvfølelse. En kvalitativ studie om lærernes arbeid med å styrke elevers selvfølelse. Formål Formålet med denne oppgaven er å få innblikk i lærernes arbeid med selvfølelse i skolehverdagen, gjennom å belyse eventuelle metoder i forhold til elever som har opplevd å bli mobbet. På denne måten kan prosjektet forhåpentligvis bidra til å gjøre flere lærere bevisste på hvordan de kan styrke selvfølelsen hos disse elevene, noe som igjen kan bidra til å i større grad skape trivsel og trygghet for elevene, slik opplæringsloven §9a-1 krever (Opplæringslova, 1998). Problemstilling Hvordan arbeider lærerne gjennom skolehverdagen med å styrke selvfølelsen til elever som har opplevd å bli mobbet? Metode og materiale For å innhente datamateriale som belyser min problemstilling, har jeg i denne undersøkelsen benyttet meg av kvalitativ forskningsmetode. For å få innsikt i, og en forståelse for lærernes arbeid med elevers selvfølelse etter å ha blitt utsatt for mobbing, tok jeg utgangspunkt i en fenomenologisk tilnærming. For å få i informasjon om informantenes måter å arbeide på, valgte jeg kvalitativt intervju som metode med utgangspunkt i et semistrukturert intervju. Utvalget bestod av fire lærere på en grunnskole fra 1. – 7. klasse, med erfaring rundt dette temaet. IX Resultater og konklusjon Hvordan lærerne arbeider med å styrke elevers selvfølelse etter å ha opplevd mobbing, viser seg å være ulike arbeidsmetoder i forhold til elevers individuelle behov. Informantene var blant annet opptatte av bevisstgjøring av sin egen lærerrolle, elevenes ulike behov, og samarbeid med foresatte. For å kunne styrke elevers selvfølelse, mente lærerne at det viktigste tiltaket en må starte med er å stoppe mobbingen, og sørge for at det ikke skal gjenta seg. Videre bruker de blant annet elevsamtaler for å snakke med den aktuelle eleven, samt samtaler med klassen for å øke de andre elevenes forståelse for eleven med lav selvfølelse. I et slikt arbeid var lærerne blant annet opptatte av vennskap, fellesskap og styrking av gode kvaliteter. En konkret oppskrift på hvordan en kan styrke elevers selvfølelse, er vanskelig å definere. Likevel kan resultatene som har kommet frem i denne masteroppgaven kan gi kunnskap og rom for refleksjon for de som arbeider med å styrke elvers selvfølelse etter å ha blitt utsatt for mobbing. I denne oppgaven forstås begrepet mobbing ut ifra Erling Roland (2007) og Dan Olweus (1993) sine definisjoner, og begrepet selvfølelse ses i tråd med blant annet Pål Kraft (2014) Guro Øiestad (2009) sine tolkninger. Om bevisstgjøring av lærerrollen og lærerens måte å arbeide på, vil teorien bli belyst av blant annet Fredrik Lillemyr (2011) og Thomas Nordahl (2010) om klasseledelse.nob
dc.language.isonob
dc.subject
dc.titleMobbing og selvfølelse En kvalitativ studie om lærernes arbeid med å styrke elever selvfølelsenob
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2016-09-07T22:31:04Z
dc.creator.authorPettersen, Hege
dc.identifier.urnURN:NBN:no-55613
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/52229/1/Master-pdf-Mobbing.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata