Hide metadata

dc.contributor.authorØstrøm, Kaja Tønder
dc.date.accessioned2016-09-07T22:30:59Z
dc.date.available2016-09-07T22:30:59Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.citationØstrøm, Kaja Tønder. Midt i mellom - en kvalitativ undersøkelse med fokus på hvordan lærere kan sikre gode overganger mellom ungdomsskole og videregående skole, samt sammenheng og kontinuitet i opplæringstilbudet til elever med lett grad av utviklingshemming.. Master thesis, University of Oslo, 2016
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/52223
dc.description.abstractProblemstillingen for denne studien er som følger: Hva vektlegger lærere til elever med lett grad av utviklingshemming som viktige aspekter for å sikre en god overgang fra ungdomsskole til videregående opplæring, med vekt på sammenheng og kontinuitet i opplæringstilbudet? Studien er en kvalitativ intervjustudie med seks informanter, tre lærere fra ungdomsskoler og tre lærere fra videregående skoler i Østlandsområdet. Kriteriene for utvalget var: • Er lærer i en spesialklasse i ungdomsskole eller videregående skole • Er deltager i overgangsmøter • Har minst tre års erfaring knyttet til overgangsprosesser Når det gjelder hva lærerne vektlegger som viktige aspekter for å sikre elevene en god overgang med vekt på sammenheng og kontinuitet i opplæringen er informantene samstemte. Viktige aspekter for å sikre elevene en god overgang synes å handle om å gjøre informasjon tilgjengelig for elevene, slik at de kan få en forståelse av den nye situasjonen og gis bedre muligheter til å håndtere utfordringene overgangen fra ungdomsskole til videregående skole fører med seg. Elementer for å oppnå en god overgangsprosess handler i stor grad om tidlig planlegging, forberedelse av elevene og lærernes evne til å skape trygghet i en uforutsigbar situasjon. I gode overganger ser det ut til at lærerne har etablert en velfungerende plattform for informasjonsutveksling og at elevene får en sammenhengende opplæring.nob
dc.language.isonob
dc.subject
dc.titleMidt i mellom - en kvalitativ undersøkelse med fokus på hvordan lærere kan sikre gode overganger mellom ungdomsskole og videregående skole, samt sammenheng og kontinuitet i opplæringstilbudet til elever med lett grad av utviklingshemming.nob
dc.typeMaster thesis
dc.typeGroup thesis
dc.date.updated2016-09-07T22:30:59Z
dc.creator.authorØstrøm, Kaja Tønder
dc.identifier.urnURN:NBN:no-55749
dc.type.documentMasteroppgave
dc.type.documentGruppeoppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/52223/1/Kajaferdigmaster.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata