Hide metadata

dc.contributor.authorStende, Lars Tore Larsen
dc.date.accessioned2016-09-07T22:30:39Z
dc.date.available2016-09-07T22:30:39Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.citationStende, Lars Tore Larsen. Spor av innovasjonsarbeid? IKT og entreprenørskap i en grunnskolelærerutdanning. Master thesis, University of Oslo, 2016
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/52199
dc.description.abstractVed HiOA har arbeid med IKT og entreprenørskap hatt den flerfaglige samarbeidsstrategien i grunnskolelærerutdanningene som ramme. For eksempel har man på HIOA IKT som innhold, der man får kjennskap til hvilke didaktiske muligheter teknologi kan ha på begynneropplæring. Her forekommer det samarbeid med matematikkseksjonen og norskseksjonen på GLU 1 – 7, hvor IKT er inne. Innenfor IKT har man drevet betraktelig med innovasjonsarbeid fra 2000 under det flerfaglige utviklingsprosjektet. Etter at den nye grunnskolelærerutdanningen kom i 2010 fremhevet noen av informantene at utviklingsarbeidet har stoppet litt opp. Selv om HIOA har en stabil satsning på innovasjonsarbeid med IKT gjennom seksjonen for digital kompetanse, og en tradisjon for samarbeid på tvers av fag, står man i GLU ovenfor nye utfordringer enn de som preget ALU. Entreprenørskap kom for fullt inn i grunnskolelærerutdanningen i 2010, og har sin forløper i teknologi og formgiving (senere kalt teknologi og design) fra 2000. Ved siden av emnet teknologi og design i naturfag, har de to lærerutdanningene også en innovasjonscamp i GLU 5 – 10 tredje studieår og har hatt et endagers kurs for GLU 1 – 7 i SMART. Det man ikke har fått til med entreprenørskap er det flerfaglige samarbeid med seksjonene i kunst og håndverk og matematikk når det kommer til teknologi og design. Mange innovasjonsoppgaver knyttet til ny teknologi og entreprenørskap i utdanningssammenheng møter utfordringer med både å være overgripende å komme på innsiden av oppgavene som er organisert. I arbeidet med IKT ser man at dette er et prioritert oppgavefelt som ikke så personavhengig, mens entreprenørskap er en mer avgrenset oppgave og er enda mer avhengig av at faglærere tar det i bruk i sine respektive fag. Den eksplisitte interessen for å forsøke å jobbe aktivt med oppgaver på tvers av fag gjennom ulike rammebetingelser viser at innarbeiding av fagovergripende innhold som IKT og entreprenørskap i fagsammensatte utdanninger som lærerutdanningene for grunnskolen, ikke er så lett.nob
dc.language.isonob
dc.subjectGrunnskolelærerutdanning
dc.subjectinnovasjon
dc.subjectIKT
dc.subjectentreprenørskap
dc.subjectflerfaglig samarbeid
dc.subjectaktivitetssystem
dc.titleSpor av innovasjonsarbeid? IKT og entreprenørskap i en grunnskolelærerutdanningnob
dc.title.alternativeMultidisciplinary themes in teacher education? ICT and entrepreneurship in a Norwegian teacher education department.eng
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2016-09-07T22:30:39Z
dc.creator.authorStende, Lars Tore Larsen
dc.identifier.urnURN:NBN:no-55717
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/52199/14/oppginnlev-18d4e59e-3a3d-48c8-9e52-76606e0c24b0Masteroppgave-pedagogikk-Lars-Tore-Larsen-Stende.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata