Hide metadata

dc.contributor.authorKhan, Umar Saghir
dc.date.accessioned2016-09-07T22:30:38Z
dc.date.available2016-09-07T22:30:38Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.citationKhan, Umar Saghir. MatematikkMOOC - Samarbeidslæring i et nettbasert undervisningstilbud. Master thesis, University of Oslo, 2016
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/52198
dc.description.abstractDenne oppgaven handler om samarbeidslæring og sosial interaksjon i et nettbasert undervisningstilbud. Oppgaven er fundert i litteratur som hevder at sosial interaksjon er viktig for god samarbeidslæring. MatematikkMOOC er et nettbasert etter- og videreutdanningskurs i matematikkdidaktikk for lærere. Med utgangspunkt i videreutdanningstilbudet har jeg gjort en casestudie hvor jeg har sett nærmere på samarbeidslæring og hvilken innvirkning sosial interaksjon kan ha på samarbeidslæringsprosessen. I nettbasert undervisning benyttes informasjons- og kommunikasjonsteknologi. Den teknologiske løsningen og det pedagogiske opplegget for et nettbasert undervisningstilbud påvirker samarbeidslæringsprosessen til studentene. Målet med dette studiet har vært å finne ut hvordan den teknologiske løsningen og det pedagogiske opplegget i MatematikkMOOC støtter samarbeidslæring og sosial interaksjon. Problemstillingen er knyttet til et dilemma. På den ene siden viser studier at sosial interaksjon blir tatt for gitt i nettbaserte undervisningstilbud. På den andre siden viser andre studier mangel på student-student interaksjon. Dette dilemmaet adresseres i denne oppgaven. Datamaterialet som er brukt i oppgaven har blitt samlet inn i løpet av en praksisperiode på fem uker, samt flere uker etter praksisperioden. Jeg har dermed deltatt på deler av testpiloten MatematikkMOOC. Noe av datamaterialet er blitt samlet inn etter praksisperioden. Kvalitative data og observasjon har blitt brukt som datainnsamlingsmetoder. Tematisk analyse har blitt benyttet til å belyse lærerstudentenes opplevelser og erfaringer av samarbeidslæringen og interaksjonen i MatematikkMOOC. Funnene fra oppgaven viser at det er blitt tatt hensyn til samarbeidslæring ved at det er implementert i det pedagogiske opplegget, derimot har det vært mangel på oppfølging. Teknologiløsningen muliggjør interaksjon, samtidig som den hindrer frivillig interaksjon i forbindelse med teknologiske utfordringer som lyd og bilde. Sammenlignet med ansikt-til-ansikt omgivelser, har det vært vanskeligere å interagere gjennom teknologien. Lærerstudentene har vært bundet av en mal og struktur til hvordan videomøtene skulle gjennomføres. Diskusjonsforumet er preget av lite aktivitet i forbindelse med omtrent 300 påmeldte lærerstudenter. Lærerstudentene ser på videomøtene og hverandre vurderingen som påtvungne oppgaver. Den store arbeidsmengden påvirker lærerstudentenes frivillige og aktive deltagelse i kurset.nob
dc.language.isonob
dc.subjectCSCL
dc.subjectNettbasert undervisning
dc.subjectDistribuerte læringsgrupper
dc.subjectSamarbeidslæring
dc.titleMatematikkMOOC - Samarbeidslæring i et nettbasert undervisningstilbudnob
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2016-09-07T22:30:38Z
dc.creator.authorKhan, Umar Saghir
dc.identifier.urnURN:NBN:no-55716
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/52198/8/Masteroppgave-Umar-Khan-2016.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata