Hide metadata

dc.contributor.authorTorsetnes, Gry Bøen
dc.date.accessioned2016-09-07T22:30:36Z
dc.date.available2016-09-07T22:30:36Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.citationTorsetnes, Gry Bøen. Lærerens rolle i å utvikle og opprettholde elevers lesemotivasjon. Master thesis, University of Oslo, 2016
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/52196
dc.description.abstractDenne oppgaven belyser hvordan lærere i grunnskolen kan tilrettelegge for, utvikle og opprettholde elevers lesemotivasjon, avgrenset til elever i 3. til 5. klasse. Lesing er et viktig redskap for livslang læring. Bøker og tekst er det som primært brukes i skolen for å formidle kunnskap, særlig når elevene blir eldre. Med basis i et sosiokulturelt læringssyn, der leseforståelse er avhengig av egenskaper ved teksten, aktiviteten, individet, og den sosiokulturelle konteksten (Sweet & Snow, 2003), belyses hvordan lærere kan inkorporere motivasjon i sin undervisning, for å utvikle og opprettholde elevers lesemotivasjon. Bakteppet for oppgaven er blant annet hvilke faktorer som ligger til grunn for god leseforståelse, da man må forstå hva man leser hvis man skal få lyst til å lese. Dette avgrenses til kunnskap om og erfaring med språk, og bakgrunnskunnskap. Her gis informasjon om forskjellige utgangspunkt barn har ved skolestart, og hvilken innvirkning dette har på senere lesekompetanse og motivasjon. Motivasjon er et mangesidig fenomen, og det finnes ulike motivasjonsteorier og begreper. Valg av motivasjonsteorier er avgrenset til Bandura’s (1997) konsept om forventning om mestring, selvbestemmelsesteorien til Ryan og Deci (2000) og målorienteringsteori, med hovedfokus på Dweck’s (1999) selvteori som bakenforliggende årsak. En rekke studier som har undersøkt effekten av leseprogrammet CORI (Concept Oriented Reading Instruction) inkluderes. Programmet tar utgangspunkt i motivasjonsteorier og begreper fra oppgavens teoretiske fundament. Studiene presenteres og drøftes for å gi forskningsmessig evidens for hva som bidrar til å utvikle og opprettholde elevers lesemotivasjon i klasserommet. Egenskaper ved lærer som har innvirkning på deres villighet til å bruke motivasjonsteori i praksis, belyses. Skoleledelsen har en viktig rolle for å tilrettelegge for både elever og lærere sin motivasjon. Arbeid gjort i norsk sammenheng vektlegger betydningen av en leseplan og godt samarbeid mellom faglærere for å inspirere, veilede og motivere lærere til å inkorporere motivasjon i sin undervisning (Buland et al., 2006; Lillesvangstu et al., 2007).nob
dc.language.isonob
dc.subject- Lesemotivasjon - Språkutvikling - Vokabular - Lærerens rolle
dc.titleLærerens rolle i å utvikle og opprettholde elevers lesemotivasjonnob
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2016-09-07T22:30:36Z
dc.creator.authorTorsetnes, Gry Bøen
dc.identifier.urnURN:NBN:no-55714
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/52196/1/Torsetnes_Lesemotivasjon.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata