Hide metadata

dc.contributor.authorGrunnsund, Karianne
dc.date.accessioned2016-09-07T22:30:07Z
dc.date.available2016-09-07T22:30:07Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.citationGrunnsund, Karianne. Utfordrende atferd og sosial kompetanse hos internasjonalt adopterte barn i barnehagen. Master thesis, University of Oslo, 2016
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/52162
dc.description.abstractSammendrag Formålet med denne undersøkelsen har vært å vurdere internasjonalt adopterte barns utfordrende atferd og sosial kompetanse ved 3 og 4 års alder, og om adopsjonsalder har en sammenheng med utfordrende atferd og sosial kompetanse. Undersøkelsen har også hatt som formål å vurdere om adoptivbarnas utfordrende atferd og sosial kompetanse forandrer seg fra de er 3 år til de er 4 år, samt om det er en sammenheng mellom utfordrende atferd og sosial kompetanse hos adoptivbarna. Problemstillingene for denne undersøkelsen har vært: «Hvordan fungerer internasjonalt adopterte barn på områdene utfordrende atferd og sosial kompetanse ved 3 og 4 års alder?» «I hvilken grad er det sammenheng mellom adopsjonsalder og utfordrende atferd og sosial kompetanse hos internasjonalt adopterte barn målt ved 3 og 4 års alder?» «I hvilken grad er det en sammenheng mellom adoptivbarnas sosiale kompetanse og utfordrende atferd?» Denne undersøkelsen tar utgangspunkt i datamaterialet fra forskningsprosjektet «Internasjonalt adopterte barns sosiale utvikling». Undersøkelsen har en kvantitativ tilnærming med survey som metode. Det er spørreskjemaer besvart av førskolelærere om adoptivbarnas utfordrende atferd og sosial kompetanse som denne undersøkelsen baserer seg på. Disse vurderingene er gjort når barna er 3 og 4 år gamle. Det er dataprogrammet SPSS (Statistical Package for the Social Sciences) som er blitt brukt i utførelsen av analysearbeidet. Mange internasjonalt adopterte barn har tilbrakt tiden før adopsjon på institusjon eller barnehjem. Ugunstige forhold har ofte preget barnas første levetid. De fleste barn adoptert til Norge klarer seg fint, men for adopterte som gruppe følger som regel flere risikofaktorer knyttet opp til den videre utviklingen. En førskolelæreres vurdering av barnas utfordrende atferd og sosial kompetanse vil være interessant, da de fleste barn tilbringer sin våkne tid i barnehagen samt at deres vurderinger vil kunne bidra til mer objektiv informasjon. Resultatene fra undersøkelsen viser at adoptivbarna skårer generelt godt innenfor utfordrende atferd og sosial kompetanse. Barna viser også en bedring innenfor disse områdene fra de er 3 til de er 4 år. Adopsjonsalder viser ingen signifikant sammenheng med hverken utfordrende atferd eller sosial kompetanse. Resultatene viser at det kun er noen av delområdene innenfor sosial kompetanse som har en sammenheng med adoptivbarnas utfordrende atferd.nob
dc.language.isonob
dc.subjectUtfordrende atferd
dc.subjectinternasjonalt adopterte barn
dc.subjectsosial kompetanse
dc.titleUtfordrende atferd og sosial kompetanse hos internasjonalt adopterte barn i barnehagennob
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2016-09-07T22:30:07Z
dc.creator.authorGrunnsund, Karianne
dc.identifier.urnURN:NBN:no-55682
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/52162/1/Masteroppgave---Karianne-Grunnsund.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata