Hide metadata

dc.contributor.authorHoff, Fredrik
dc.date.accessioned2016-09-07T22:30:02Z
dc.date.available2016-09-07T22:30:02Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.citationHoff, Fredrik. Selvbestemmelsesteorien inn i norsk grunnskole: I hvilken grad er et autonomistøttende læringsmiljø, tilbakemeldinger fra lærere, og autonomi, kompetanse og tilhørighet relatert til forskjeller i opplevd kompetanse og skoleprestasjon? En kvantitativ undersøkelse i 6. og 9. klasse.. Master thesis, University of Oslo, 2016
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/52156
dc.description.abstractMotivasjon er stadig viktigere i skole og arbeidsliv. Formålet med denne oppgaven var, på bakgrunn av Selvbestemmelsesteorien, å teste ut en motivasjonsmodell for å predikere skoleprestasjoner hos elever i norsk grunnskole. Skoleprestasjoner, eller karakterer, er i Norge en inngangsbillett til forskjellige utdannings- og arbeidsmuligheter. Derfor vil det være interessant å undersøke ulike faktorer som kan ha konsekvenser for hvor bra eller dårlig elevene kan prestere. Oppgavens problemstilling lyder som følgende; På bakgrunn av selvbestemmelsesteorien, i hvilken grad er et autonomistøttende læringsmiljø, oppfattede lærer tilbakemeldinger, og autonomi, kompetanse og tilhørighet, relatert til forskjeller i opplevd kompetanse og skoleprestasjon Og hvilke potensielle forskjeller finnes mellom 6. og 9.trinn, og mellom gutter og jenter? Resultatene viste at motivasjonsmodellen for det meste ble støttet. De fleste forskningsspørsmålene ble også støttet til en viss grad. 1) Et autonomistøttende læringsmiljø predikerte opplevde positive tilbakemeldinger, men ikke negative. 2) Et autonomistøttende læringsmiljø predikerte tilfredsstillelse av de tre behovene. 3) Et autonomistøttende læringsmiljø predikerte ikke skoleprestasjoner direkte. 4) De psykologiske behovene predikerte skoleprestasjon, men autonomi ble funnet å ha en negativ sammenheng som går imot teori og tidligere forskning. 5) Positive tilbakemeldinger predikerte kompetansefølelsen, men det gjorde ikke negative tilbakemeldinger. 6) Positive tilbakemeldinger predikerte skoleprestasjoner. Negative tilbakemeldinger predikerte heller ikke skoleprestasjoner. 7) Oppfattet kompetanse predikerte skoleprestasjoner. Funnene blir diskutert i lys av teori og tidligere resultater. Svakheter og begrensninger i datamaterialet, både når det kommer til faktoranalyser, reliabilitet, validitet og generalisering, blir diskutert. Oppgaven avslutter med å gi noen mulige implikasjoner for norsk skole og praksis i lys av resultatene.nob
dc.language.isonob
dc.subjectautonomi
dc.subjectspørreskjema.
dc.subjectlærer tilbakemeldinger
dc.subjectautonomistøttende læringsmiljø
dc.subjectkompetanse
dc.subjectkvantitativ metode
dc.subjectSelvbestemmelsesteorien
dc.subjecttilhørighet
dc.subjectoppfattet kompetanse
dc.subjectskoleprestasjon
dc.titleSelvbestemmelsesteorien inn i norsk grunnskole: I hvilken grad er et autonomistøttende læringsmiljø, tilbakemeldinger fra lærere, og autonomi, kompetanse og tilhørighet relatert til forskjeller i opplevd kompetanse og skoleprestasjon? En kvantitativ undersøkelse i 6. og 9. klasse.nob
dc.title.alternativeSelf-Determination Theory into Norwegian elementary school: To what extent is an autonomy supportive learning environment, feedback from teachers, and autonomy, competence and relatedness, related to differences in perceived competence and school achievement? A quantitative survey in 6th and 9th grades.eng
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2016-09-07T22:30:01Z
dc.creator.authorHoff, Fredrik
dc.identifier.urnURN:NBN:no-55667
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/52156/1/Masteroppgave-Fredrik-Hoff-2016.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata