dc.contributor.author | Stene, Nora Almestad | |
dc.date.accessioned | 2016-09-07T22:29:53Z | |
dc.date.available | 2016-09-07T22:29:53Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.citation | Stene, Nora Almestad. Det skjønnlitterære tekstutvalget i norsk på videregående trinn. Master thesis, University of Oslo, 2016 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10852/52147 | |
dc.description.abstract | Denne oppgaven tar utgangspunkt i norskfaget på videregående trinn, og har som formål å undersøke hva norsklæreren bør ta hensyn til i utvelgelsen av skjønnlitterære tekster til bruk i klasserommet. Min hovedproblemstilling er «Hvordan kan læreren gå frem for å velge skjønnlitterære tekster til bruk i undervisningen på en god måte?». For å belyse denne tar jeg utgangspunkt i litteraturdidaktisk teori og forskning. Jeg har gjennomført en kvantitativ undersøkelse som har som formål å synliggjøre elevenes perspektiv på problemstillingen. For å undersøke hva elevene mener om litteraturundervisningen og hvordan den bør planlegges, har jeg valgt å forholde meg til følgende forskningsspørsmål: «Hvilke holdninger har elever i den videregående opplæringen til litteraturundervisningen i norskfaget?», «Hvordan opplever elever at tekstutvalget i litteraturundervisningen spiller inn på deres motivasjon?» og «Hva mener elevene at det bør tas hensyn til når det velges tekster i norskfaget?». Hovedfunnene fra min undersøkelse viser at mitt utvalg, som består av 189 elever fra studueforberedende utdanningsprogram, jevnt over utviser negative holdninger til litteraturundervisningen og tekstene de har lest i klasserommet. De ser ut til å savne tekster som er mer underholdende, og som appellerer til dem gjennom form og innhold. Samtidig ser mange av elevene ut til å ha gode erfaringer med å lese typiske kanontekster, så lenge disse tekstene har et innhold som vekker noe i dem. I tillegg ser elevgruppen ut til å savne muligheten til å kunne påvirke eller uttale seg om hvilke tekster klassen skal lese. På grunnlag av en drøfting av disse funnene opp mot didaktisk teori og forskning har jeg utarbeidet en sjekkliste læreren kan benytte i undervisningsplanlegging for utvelgelse av skjønnlitterære tekster. | nob |
dc.language.iso | nob | |
dc.subject | | |
dc.title | Det skjønnlitterære tekstutvalget i norsk på videregående trinn | nob |
dc.type | Master thesis | |
dc.date.updated | 2016-09-07T22:29:53Z | |
dc.creator.author | Stene, Nora Almestad | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-55672 | |
dc.type.document | Masteroppgave | |
dc.identifier.fulltext | Fulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/52147/1/Masteroppgave-Nora-Almestad-Stene.pdf | |