Hide metadata

dc.contributor.authorKnudsen, Anders
dc.date.accessioned2016-09-07T22:29:28Z
dc.date.available2016-09-07T22:29:28Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.citationKnudsen, Anders. Elevens læringsmiljø i lys av humanistisk og filosofisk perspektiv. Master thesis, University of Oslo, 2016
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/52115
dc.description.abstractTemaet for denne oppgaven er lærerrollen og læringsmiljøet i skolen. Valget av tema har gradvis vokst frem gjennom mitt studentliv, hvor jeg gjennom utdanningsperioden har oppdaget hvilken betydning relasjoner og sosiale forhold har for egen læring og trivsel. Vanskeligheten ved å sette ord på disse tankene har gjort at jeg ønsket å gå i dybden på nettopp dette temaet. I perioden med arbeidet på oppgaven dukket det også opp en Norsk offentlig utredning (NOU 2015:8), som har bidratt til å styrke min interesse for temaet. Av hensynet til tidsrammen har jeg valgt å belyse denne oppgavens tema og problemstilling teoretisk. Læringsmiljø som tema er komplekst og består av et mangfold av innvirkningsfulle faktorer. Av den grunn har denne opppgaven en avgrensing til de prosessene som foregår i klasserommet, samhandlingen lærer – elev og samhandlingen elev – elev. Min teoretiske hovedvekt baserer seg på tekstene til Carl Rogers, Abraham Maslow, Emmanuel Levinas og Knud Løgstrup. Jeg har valgt å avgrense min teoretiske drøfting ved å trekke frem og bruke deres mest sentrale teoretiske perspektiver, som kan hjelpe meg med å belyse min problemstilling: Hvilken betydning spiller lærerens rolle i etableringen av et godt læringsmiljø? I min gjennomgang av teoretisk litteratur og offentlige utredninger har jeg kommet frem til at lærer – elev relasjon må anses som den mest avgjørende faktoren for etableringen av et godt læringsmiljø. Ut fra et sosialkonstruktivistisk perspektiv har det vært relevant å argumentere ut fra Vygotskys perspektiver og vektleggingen av sosiale forhold i klasserommet. Med en sosialkonstruktivistisk tilnærming argumenteres det for at språket og dialogen må anses som en forutsetning for innblikk og forståelse. Det handler om å tenke relasjonelt omkring de sosiale prosessene i klasserommet. Det vil si at atferd, situasjoner og handlinger bør ses som et opphav i relasjonelle prosesser. En relasjonell tenkning ser positivt på mulighetene for å skape et godt læringsmiljø, siden det er endringer i de sosiale forholdene som anses som selve nøkkelen. Masteroppgavearbeidet mitt kan leses som en understrekning av viktigheten av det relasjonelle aspektet, samhandlingen og hjelpens betydning for etableringen av et godt læringsmiljø. Jeg vil til slutt si at dette temaet er svært viktig, men og svært omfattende. Det trenger større tematisering enn det som blir presentert i denne oppgaven. Allikevel har jeg forsøkt innen tidsrammen å belyse temaet på en slik måte som jeg anser som teoretisk forsvarlig, og samtidig gjøre den tidsrelevant for dem som jobber i dagens skole.nob
dc.language.isonob
dc.subject
dc.titleElevens læringsmiljø i lys av humanistisk og filosofisk perspektivnob
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2016-09-07T22:29:28Z
dc.creator.authorKnudsen, Anders
dc.identifier.urnURN:NBN:no-55650
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/52115/1/Elevens-l-ringsmilj---Masteroppgave-i-pedagogikk--2016.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata