dc.contributor.author | Foss, Karianne Ormstad | |
dc.date.accessioned | 2016-09-07T22:29:26Z | |
dc.date.available | 2016-09-07T22:29:26Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.citation | Foss, Karianne Ormstad. "Poenget da, er at du skal lese det en gang til for å lære deg det veldig godt" - Tre læreres leseopplæring på åttende trinn. Master thesis, University of Oslo, 2016 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10852/52113 | |
dc.description.abstract | Når elever begynner på ungdomstrinnet, er begynneropplæringen avsluttet. De er i gang med den såkalte andre leseopplæringen. Målet med denne oppgaven er å besvare problemstillingen Hvordan foregår leseopplæringen i norskfaget i tre klasser på åttende trinn? Elevene skal kunne skape mening fra tekster de møter både i og utenfor skolen, og dette krever mer enn gode avkodingsferdigheter. Tekstene de møter i de ulike fagene vil øke i vanskegrad, og dermed øker også behovet for at elevene rustes til å møte disse på en måte som sørger for best mulig leseforståelse. I denne studien har jeg vært spesielt interessert i å vise hvordan disse lærerne underviser i lesestrategier i denne opplæringen. Samtidig undersøker jeg også å undersøke eventuelle utfordringer som forbindes med denne type undervisning. Problemstillingen besvares gjennom kvalitativ observasjon av tre undervisningstimer, men ses også i lys av forskning og teori om leseforståelse, lesestrategier, undervisning i lesestrategier og til slutt utfordringer i undervisningen. Studien bygger på datamateriale hentet fra LISA-studien. LISA står for Linking Instruction and Student Achievement, og er en studie tilknyttet ILS - Institutt for lærerutdanning og skoleforskning. De ulike kategoriene ble til med utgangspunkt i det foreliggende materialet. Funnene mine viser at det foregår leseopplæring i de aktuelle klassene, men denne fortoner seg svært forskjellig. Alle lærerne retter eksplisitt fokus mot elevenes leseferdigheter, men i varierende grad. I en av timene arbeides det implisitt med elevenes leseferdigheter ved at det meste av forståelsesarbeidet foregår gjennom ulike undervisningsaktiviteter. I de andre to timene er er eksplisitt strategiundervisning mer fremtredende. Men selv om lærere besitter mye kunnskap om strategier, tyder mye på at lærerne likevel trenger veiledning for å iverksette en effektiv strategiopplæring. I timene der den eksplisitte undervisningen er mest fremtredende, organiseres undervisningen med bakgrunn i tre lesefaser. Selv om lærere anbefales i undervise med utgangspunkt i disse fasene, indikerer funnene mine at en slik inndeling også kan by på utfordringer. | nob |
dc.language.iso | nob | |
dc.subject | | |
dc.title | "Poenget da, er at du skal lese det en gang til for å lære deg det veldig godt" - Tre læreres leseopplæring på åttende trinn | nob |
dc.type | Master thesis | |
dc.date.updated | 2016-09-07T22:29:26Z | |
dc.creator.author | Foss, Karianne Ormstad | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-55655 | |
dc.type.document | Masteroppgave | |
dc.identifier.fulltext | Fulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/52113/1/Ormstad_Foss_Master.pdf | |