dc.description.abstract | Begrepsforståelse handler om å se den matematiske kunnskapen som et helhetlig bilde og å bygge opp kunnskapen i hierarkiske kunnskapsskjemaer. Begrepsforståelse utvikles av aktiviteter som legger til rette for refleksjon og utforsking. I norsk skole består mye av fokuset i matematikkundervisningen av oppgaveregning og gjennomgang av temaer. Denne studien ønsker å se på bruken av skriving, i form av faglogg, i matematikkundervisningen, for å undersøke elevers begrepsforståelse. Med dette er det blitt en todelt problemstilling, som lyder; ‘Hvordan er loggskrivingsferdigheter og bruk av eksemplifisering og grafisk fremstilling i fagloggene til elever i en 1T-klasse?’ og ‘Hva forteller fagloggene til elever i en 1T matematikklasse om begrepsutvikling i derivasjon gjennom loggskriving?’. Dokumentmaterialet for studien er til sammen 65 faglogger, samlet inn over tre loggføring-søkter. Elevene fikk ca. 10 minutter til å skrive om det de ønsket fra timen. Dette skulle være en faglogg, med et matematisk fokus. Studien er todelt; en dokumentanalyse og en casestudie. Dokumentanalysen bruker Clarke, Waywood, og Stephens (1993) sine tre nivåer for loggskriving; fortellende, oppsummerende og dialogisk, som teoretisk inspirasjon til kategoriseringen av elevenes loggskrivingsferdigheter. Elevenes bruk av eksemplifisering og grafisk fremstilling fremkommer også i denne analysedelen. Videre benyttes Sfard (1991) sine tre utviklingsnivåer for begrepsforståelse som teoretisk grunnlag for casestudien. Her analyseres elevenes utvikling i begrepsforståelse som kommer til syne gjennom loggene. Denne studien har vist at halvparten av loggene har vært godt oppsummerende logger, og elevene har vanskeligere for å skrive godt oppsummerende logger når tema blir mer svevende for dem. Det ble ikke observert noen dialogiske logger, hvilket ikke er så rart da det kun ble utført tre loggføringsøkter i denne studien. Det viser seg at det er sterk korrelasjon mellom loggskrivingsnivå og bruk av eksemplifisering og grafisk fremstilling, kanskje var dette fordi det krever bedre begrepsforståelse å implementere dette i teksten på en god måte. Til slutt bekrefter denne studien at faglogger kan fortelle mye om elevenes begrepsforståelse, men det krever at elevenes loggskrivingsferdigheter er gode. Fortellende logger forteller lite eller ingenting om elevenes begrepsforståelse, mens oppsummerende logger viser hvordan eleven ser på den matematiske ideen og kan avsløre eventuelle misoppfatninger. | nob |