Hide metadata

dc.contributor.authorKarlsen, Cecilie Grav
dc.date.accessioned2016-09-07T22:29:16Z
dc.date.available2016-09-07T22:29:16Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.citationKarlsen, Cecilie Grav. Innagerende atferd og sosial kompetanse i barnehagen. Master thesis, University of Oslo, 2016
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/52100
dc.description.abstractTemaet for denne oppgaven er innagerende atferd og sosial kompetanse. Oppgavens tittel er: Innagerende atferd og sosial kompetanse i barnehagen. En kvalitativ undersøkelse av barnehagelærere. Formålet med undersøkelsen er å belyse hva slags rolle barnehagelærere har i utviklingen av sosial kompetanse hos barn med innagerende atferd. Fokuset i studien er hvordan barnehagelærerne arbeider med å fremme sosial kompetanse hos disse barna. Oppgavens problemstilling er: Hvordan arbeider barnehagelærere for å styrke sosial kompetanse hos barn med innagerende atferd? For å besvare problemstillingen er det brukt en kvalitativ forskningsmetode, med en fenomenologisk tilnærming. Jeg var interessert i å få innsikt i hvordan barnehagelærere arbeider med å fremme sosial kompetanse hos barn som viser innagerende atferd, og deres opplevelser rundt et slikt arbeid. Det ble benyttet et semistrukturert intervju som metode for å samle inn datamaterialet. Ved bruk av en slik metode, fikk jeg muligheten til å sette meg inn i barnehagelærernes opplevelser og perspektiv av fenomenet. Utvalget består av fire barnehagelærere som alle jobber i barnehage. Datamaterialet ble fortolket, kodet og analysert i en fenomenologisk tilnærming. Resultatene blir presentert i ulike temaer. Deretter blir resultatene av oppgavens funn drøftes i lys av studiens teoretiske bakgrunn. Resultatene viser at alle informantene har en nyansert og kompleks forståelse av begrepene innagerende atferd og sosial kompetanse. Alle informantene har et eller flere barn som viser innagerende atferd i deres barnegruppe. Funnene viser at barnehagelærerne arbeider kontinuerlig med sosial kompetanse i barnehagehverdagen. Det ble i intervjuene beskrevet flere ulike arbeidsmåter for å fremme sosial kompetanse hos barn i barnehagen. Samtidig var det tre tilnærminger som gikk igjen hos alle informantene. Disse tilnærmingene er; voksenrollen og anerkjennende væremåte, lek og faglig kompetanse. Informantene beskrev den anerkjennende voksen som barnehagens viktigste forutsetning for å lære barn som viser innagerende atferd sosial kompetanse. Videre ble lek nevnt som en av barnehagens viktigste arena for barns læring og utvikling, og informantene var svært opptatt av at alle barn burde være med i leken. Samtidig kom det frem at informantene opplevde mangel på faglig kompetanse, og ønsker større fokus på innagerende atferd i barnehagelærerutdanningen og i barnehagen generelt.nob
dc.language.isonob
dc.subject
dc.titleInnagerende atferd og sosial kompetanse i barnehagennob
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2016-09-07T22:29:16Z
dc.creator.authorKarlsen, Cecilie Grav
dc.identifier.urnURN:NBN:no-55636
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/52100/1/Riktige-Masteroppgave-docx.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata