Hide metadata

dc.contributor.authorLien, Karen Martine Hernes
dc.date.accessioned2016-09-07T22:29:10Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.citationLien, Karen Martine Hernes. Epilepsi i skolen. Master thesis, University of Oslo, 2016
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/52093
dc.description.abstractTemaet for denne masteroppgaven er epilepsi og lett grad av utviklingshemming i skolen. Formål Formålet med dette studiet er å få innsikt i og belyse hvilke erfaringer lærere har med å tilrettelegge opplæringen, og hvilke ulike hensyn de tar for elever med epilepsi og lett grad av utviklingshemming, med fokus på hvordan epilepsien påvirker deres skolehverdag. Felles for elever med både lett grad av utviklingshemming og epilepsi er at de ofte har en kompleks anfallssituasjon. Mange av funksjonsnedsettelsene forsterker hverandre, og epilepsi i seg selv gir en økt forekomst av tilleggsvansker, som blant annet vansker med hukommelse, oppmerksomhet og konsentrasjon (Brotkorp, 2011). Problemstilling Hvilke erfaringer har lærere med hvordan epilepsi påvirker skoledagen til elever med lett grad av utviklingshemming? Metode I undersøkelsen anvendes en kvalitativ forskningstilnærming. Jeg ønsket å få innsikt i, og belyse hvilke erfaringer lærere har med å både tilrettelegge opplæringen for elever som har epilepsi og lett grad av utviklingshemming, samt å undersøke hvilke hensyn de tar med tanke på epilepsidiagnosen til elevene. For å få tak i lærernes perspektiver ble det brukt et semi-strukturert intervju som metode for å samle inn datamateriale. Utvalget består av tre lærere/spesialpedagoger som har elever med epilepsi og lett grad av utviklingshemming i sin klasse. Datamaterialet ble senere tolket og analysert i tråd med en fenomenologisk og abduktiv tilnærming. Der ble analysen delt opp i fem hovedkategorier. Deretter ble resultatene drøftet i lys av oppgavens teoretiske forståelsesramme. Funn og konklusjoner Mine hovedfunn er i all hovedsak at elever med epilepsi og lett grad av utviklingshemming trenger forutsigbarhet, struktur og trygghet i hverdagen. Forutsigbarhet og struktur i form av gode og detaljerte dagsplaner, med hva som skal skje hvor, og til enhver tid. Trygghet med tanke på at lærerne og resten av personalet vet hva de skal gjøre når et anfall inntreffer, og ikke minst en forståelse for konsekvensene en epilepsidiagnose kan gi.nob
dc.language.isonob
dc.subject
dc.titleEpilepsi i skolennob
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2016-09-07T22:29:10Z
dc.creator.authorLien, Karen Martine Hernes
dc.date.embargoenddate3016-05-24
dc.rights.termsDette dokumentet er ikke elektronisk tilgjengelig etter ønske fra forfatter. Tilgangskode/Access code A
dc.identifier.urnURN:NBN:no-55507
dc.type.documentMasteroppgave
dc.rights.accessrightsclosedaccess
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/52093/1/Endelig-masteroppgave.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata