Hide metadata

dc.contributor.authorStende, Mats Hørlyk
dc.date.accessioned2016-09-07T22:29:07Z
dc.date.available2016-09-07T22:29:07Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.citationStende, Mats Hørlyk. Minoritetsspråklige gutter og lesing - Utfordringer og løsninger. Master thesis, University of Oslo, 2016
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/52090
dc.description.abstractÅ lese er én av de fem grunnleggende ferdighetene, og derfor en ferdighet som skal utøves i alle fag. Lesing er også tema for denne oppgaven. Denne masteroppgaven har undersøkt hvilke utfordringer og løsninger knyttet til lesing minoritetsspråklige gutter har, og den har derfor følgende problemstilling: Hvilke utfordringer har et utvalg minoritetsspråklige gutter på Vg1 med lesing, og hvilke løsninger kan finnes på disse? For å undersøke dette har følgende to forskningsspørsmål blitt utformet: ”Hvilke utfordringer og løsninger knyttet til lesing presenterer et utvalg minoritetsspråklige gutter på Vg1?”, og ”Hvilke utfordringer og løsninger knyttet til minoritetsspråklige gutter og lesing presenterer et utvalg lærere?”. Minoritetsspråklige gutter er en sårbar gruppe i videregående skole, og har et høyt frafall sammenliknet med resten av elevgruppen. Formålet med denne masteroppgaven vil være å gi denne elevgruppen økt fokus og oppmerksomhet, samt å forbedre undervisningspraksis, og gi lærere som underviser denne gruppen nye ideer. For å besvare problemstillingen er det kvalitative forskningsintervjuet benyttet. Det er intervjuet fem minoritetsspråklige gutter ved én skole i Oslo, og fire lærere med ulik undervisningserfaring med elevgruppen. Alle intervjuene er gjort individuelt. Utvalget av elever er basert på at de ikke har norsk som morsmål, er gutter og at de går på studiespesialiserende Vg1. Lærerne er valgt fordi de har undervisningserfaring med elevgruppen. Resultatene tyder på at elevene som ble intervjuet, får utfordringer underveis i lesingen, fordi de mangler bakgrunnskunnskaper, lesemotivasjon, lesestrategier og et velutviklet ordforråd på andrespråket. I tillegg diskuteres det hvorvidt denne elevgruppen overvurderer egne ferdigheter, og det argumenteres for at dette muligens henger sammen med at de mangler innsikt i hva god leseforståelse innebærer. Informantene har noen ulike løsninger, men også noen felles. Til felles har de det at løsningene ser ut til å ligge i førlesingsfasen, og det blir argumentert for at det ligger et stort potensial i utviklingen av hensiktsmessige lesestrategier. En konklusjon er at elevene har utfordringer de ikke er klar over, og de vet heller ikke hvorfor de får dem, eller hvorfor de og lærerne jobber med løsninger knyttet til disse.nob
dc.language.isonob
dc.subject
dc.titleMinoritetsspråklige gutter og lesing - Utfordringer og løsningernob
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2016-09-07T22:29:07Z
dc.creator.authorStende, Mats Hørlyk
dc.identifier.urnURN:NBN:no-55518
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/52090/1/Minoritetsspr-klige-gutter-og-lesing---Mats-H-rlyk-Stende.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata