Hide metadata

dc.contributor.authorVänskä, Fredrik Samuel
dc.date.accessioned2016-09-07T22:29:01Z
dc.date.available2016-09-07T22:29:01Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.citationVänskä, Fredrik Samuel. Matematikklærebøker i Finland og Norge - En sammenligning av finske og norske lærebøker i sannsynlighet og statistikk på videregående skole. Master thesis, University of Oslo, 2016
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/52083
dc.description.abstractI denne oppgaven skal jeg finne ut om forskjeller mellom finsk og norsk matematikkundervisning på videregående skole. Sannsynlighet og statistikk er spennende og utfordrende temaer, og dermed har jeg fordypet meg i dette. Fokuset er på sannsynlighet og statistikk på studiespesialiserende retning på videregående skole. Problemstillingen er: Hvordan legger man til rette for elevenes læring av sannsynlighet og statistikk i finske og norske lærebøker på videregående skole? Jeg besvarer problemstillingen ved en læreboksammenligning basert på relevant teori og bakgrunn for finsk og norsk videregående skole. Dette gir grunnlag for en kvalitativ og kvantitativ studie av lærebøkene for sammenligning mellom land. De norske lærebøkene er kun representert av Sinus-serien, men flere finske lærebøker er brukt i denne studien. Jeg ser på læringssyn og det ser ut som at de finske lærebøkene benytter seg av konstruktivistiske læringssyn i større grad enn de norske. Sinus-serien gir et inntrykk av større innflytelse av behavioristisk tenkning enn de finske lærebøkene ved å ha større fokus på regneregler og eksamensrettet øving. I tillegg har de finske lærebøkene bedre forklaringer og gir muligheter for å reflektere over typiske misoppfatninger i mye større grad enn Sinus-serien. Den kvantitative studien undersøker øvingsoppgaver knyttet til delkapitler og kategoriserer oppgaver etter i hvilken grad oppgavene følger eksempeloppgavene gitt i delkapitlene. Det tydeligste resultatet jeg kommer frem til er at Sinus-serien har hovedsakelig rutineoppgaver for å støtte elevenes læring, i motsetning til en relativt jevn fordeling av rutine- og ikke-rutineoppgaver i de finske lærebøkene. Resultater fra den kvalitative undersøkelsen av eksempler og oppgaver antyder at en del av de finske lærebøkene kan gi mulighet for elevene til å nå et høyere matematisk nivå enn Sinus-serien.nob
dc.language.isonob
dc.subjectmatematikkdidaktikk sannsynlighet statistikk Finland
dc.titleMatematikklærebøker i Finland og Norge - En sammenligning av finske og norske lærebøker i sannsynlighet og statistikk på videregående skolenob
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2016-09-07T22:29:01Z
dc.creator.authorVänskä, Fredrik Samuel
dc.identifier.urnURN:NBN:no-55464
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/52083/1/masteroppgave_V-nsk-_ferdig.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata