Hide metadata

dc.contributor.authorWang, Marthe Vale
dc.date.accessioned2016-09-07T22:28:55Z
dc.date.available2021-05-26T22:45:28Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.citationWang, Marthe Vale. Visuell statistisk læring hos barn med spesifikke språkvansker. Master thesis, University of Oslo, 2016
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/52075
dc.description.abstractDenne oppgaven er skrevet i tilknytning til forskningsprosjektet ”Språk, hørsel og statistisk læring hos barn som bruker høreapparat eller har språkvansker”, tilknyttet Universitet i Oslo og Rikshospitalet. Masteroppgaven tar for seg spørsmål rundt barn med spesifikke språkvansker (SSV) sin evne til visuell statistisk læring (VSL). SL karakteriserer evnen til å ubevisst oppdage og generalisere auditive, visuelle og motoriske/taktile mønstre. Denne evnen synes å spille en sentral rolle for tilegnelsen av språk (Evans, Saffran & Robe-Torres, 2009; Saffran, Aslin, & Newport, 1996). Man har også kunnet påvise at evne til ikke-språklig sekvenslæring er en viktig bidragsyter til språkutviklingen (Conway, Bauernschmidt, Huang & Pisoni, 2010). Derfor er forskningsfeltet nå på vei mot en mer integrerende tilnærming, som peker i retning av hvordan man kan bringe sammen flere mekanismer, både innenfor domener (f.eks innenfor det auditive) og på tvers av domener (f.eks, mellom det auditive og det visuelle) (Romberg & Saffran, 2010). Forskning som har sett på forholdet mellom auditiv statistisk læring (ASL) og SSV, fant at barn med SSV hadde svekket evne til ASL (Evans, Saffran & Robe-Torres, 2009). Studiene som har sett på forholdet mellom VSL og SSV er få, og resultatene varierer, hvor noen mener barn med SSV kommer dårligere ut enn barn med typisk språkutvikling (Kemény & Lukács, 2010), mens andre mener det ikke er noen forskjell (Aguilar & Plante, 2014). Jeg har derfor vært interessert i å undersøke dette nærmere, og har også stilt spørsmål om de vanskene barn med SSV viser er domenegenerelle eller kun knyttet til språk. Forståelsen av hvordan nonverbale kognitive evner er knyttet til språkutvikling kan gi verdifull informasjon om mulige underliggende årsaker til språkforsinkelser og språkvansker (Shafto, Conway, Field & Houston, 2012). Utvalget i undersøkelsen består av 49 barn i alderen 7:0-12:11 år, henholdsvis 11 barn med SSV og 38 barn med typisk språkutvikling. Undersøkelsen er av kvantitativ art og designet som ble brukt faller inn under betegnelsen eksperimentelt design. Visuell statistisk læring ble undersøkt med et dataeksperiment som gjennomføres ved at barna først får en familiariseringsfase og deretter en gjenkjenningsfase som er selve testen på visuell statistisk læring (Arciuli & Simpson, 2011). Formålet med eksperimentet er å undersøke hvordan barn responderer på visuell stimuli, for så å få innsikt i deres evne til å oppdage mønstre i visuell stimuli. Resultatet vil kunne gi indikasjoner på deres evne til visuell statistisk læring. Forsøksbetingelsene i studien er de to gruppene og deres språklige ferdigheter. Begge gruppene gjennomførte det samme testbatteriet bestående av språklige tester, en nonverbal evnetest, dataeksperiment for statistisk læring, test av nonordrepetisjon og arbeidsminne, oppmerksomhet og hørselstester. For å besvare problemstillingen ble barnas skårer sammenlignet ved hjelp av t-test for uavhengige utvalg. Resultatene viste at barna med SSV skåret signifikant svakere enn kontrollgruppen på visuell statistisk læring. I tillegg ble det tatt i bruk ett utvalgs t-test for å se på resultatene innad i hver av gruppene, som viste signifikant læring i kontrollgruppen og ingen signifikant læring i SSV-gruppen. Ettersom utvalget av informanter i SSV-gruppen er lite, kan en ikke trekke sikre konklusjoner om evne til VSL hos barn med SSV. Studien har imidlertid avdekket noen tendenser hos barna som er undersøkt og kan danne utgangspunkt for videre studier. Det er behov for mer forskning på denne gruppen.nob
dc.language.isonob
dc.subjectspråkutvikling
dc.subjectspesifikke språkvansker
dc.subjectVisuell statistisk læring
dc.subjectstatistisk læring
dc.titleVisuell statistisk læring hos barn med spesifikke språkvanskernob
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2016-09-07T22:28:55Z
dc.creator.authorWang, Marthe Vale
dc.identifier.urnURN:NBN:no-55582
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/52075/5/oppginnlev-700e8ff4-7d99-4f38-84f3-6e0e86abedcdVisuell-statistisk-l-ring-hos-barn-med-spesifikke-spr-kvansker.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata