Hide metadata

dc.contributor.authorTrosby, Ellen-Marie
dc.date.accessioned2016-09-07T22:28:53Z
dc.date.available2016-09-07T22:28:53Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.citationTrosby, Ellen-Marie. Kjønnsidentitetstematikk i skolen. En kvalitativ studie av ungdoms erfaringer av å være født i feil kropp. Master thesis, University of Oslo, 2016
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/52073
dc.description.abstractFormålet med denne studien har vært å undersøke ungdoms egne erfaringer når det gjelder deres livssituasjon med en kjønnsidentitet som ikke samsvarer med biologisk kjønn. Studien har søkt å få innsikt i deres opplevelser gjennom beskrivelser av ulike utfordringer de har møtt i skolehverdagen knyttet til denne tematikken. Problemstilling: Hvordan beskriver ungdom med kjønnsidentitetstematikk utfordringer de møter i skolehverdagen? For å besvare problemstillingen har det blitt utformet følgende forskningsspørsmål: - Hvordan opplever ungdommene å bli møtt på skolen knyttet til kjønnsrelaterte temaer? - Hvilke mestringsstrategier tar ungdommene i bruk i møte med utfordrende situasjoner? - Hva mener ungdommene skolen kan bidra med når det gjelder å fremme aksept og åpenhet overfor elever med kjønnsidentitetstematikk? Metode og materiale: For å svare på studiens problemstilling har det blitt benyttet en kvalitativ forskningsmetode i denne undersøkelsen. Valg av metode falt seg naturlig da hensikten har vært å få innsikt i informantenes erfaringer og opplevelser omkring deres livssituasjon i forhold til fenomenet kjønnsidentitetstematikk. Ved en fenomenologisk tilnærming har dermed ønsket vært å få en dypere innsikt i ungdommenes erfaringer ut ifra deres beskrivelser som vil kunne vise seg gjeldende ut i fra et subjektivt perspektiv. I gjennomføringen av undersøkelsen ble det benyttet kvalitative intervjuer med en semistrukturert form, da dette viste seg mest hensiktsmessig for å formidle informantenes stemme. Utvalget tok form ved fire unge i alderen 17-27 år, hvor utvalgskriteriene har vært; erfaring med en selvopplevd kjønnsidentitet som ikke går overens med biologisk kjønn, diagnosen F.64.0 transseksualisme, samt erfaring som skoleelev samtidig som deres kjønnsidentitetstematikk har vært til stede. I tillegg skulle begge kjønn være representert i undersøkelsen. Ved tolkning og analyse av datamaterialet, har fenomenologi og hermeneutikk dannet grunnlaget for videre presentasjon av resultatene. Resultatene har deretter blitt drøftet i lys av forskningsprosjektets teoretiske perspektiver. Resultater: Ungdommenes beskrivelser i denne undersøkelsen beskriver i ulik grad utfordringer når det gjelder å komme ut med sin situasjon som født i feil kropp i skolen. Vanskelighetsgraden omkring dette har vært påvirket av hvordan de har blitt møtt av både lærere og medelever. Beskrivelsene tar sikte på at dette særlig gjelder misforståelser og følelsen av å ikke bli sett som den de er uavhengig av kjønn og kjønnsidentitet. Samtidig fremheves det også positive reaksjoner ved imøtekommende lærere og medelever. Resultatene viser videre til at det har vært utfordrende for enkelte der reaksjonene i ulik grad har vist seg i kjønnsrelatert mobbing og andre negative hendelser. Når det gjelder hvordan ungdommene har mestret de ulike utfordrende situasjonene i skolen, viser det seg at hjelpende gjøremål og faktorer blant annet har vært fokus på trening og oppstart av hormonbehandling. Det har også blitt avdekket ulike kognitive mestringsstrategier som har vært avgjørende for positive erfaringer for enkelte. Informantenes beskrivelser av hvordan skolen kan bidra til å fremme aksept og åpenhet for elever med kjønnsidentitetstematikk, har vist seg særlig gjeldende i forhold til den enkelte lærer sin kunnskap om temaer omkring kjønnsidentitet. Når det gjelder inkludering av denne elevgruppen viser beskrivelsene seg i at garderobe- og gymsituasjoner er det mest utfordrende i skolens muligheter for dette. Ved elevenes fare for mobbing og diskriminering legges det også vekt på at fokuset på antimobbing bør være en sentral faktor i veien mot mer aksept og åpenhet i skolen. Til slutt etterspør også et flertall av informantene at temaer omkring kjønnsidentitet bør mer inn i læreplanen og undervisningen i skolen. Ved fravær av dette kan det ha problematiske konsekvenser for den enkelte, særlig i de tilfellene hvor unge enda er usikre på egen kjønnsidentitet og kropp.nob
dc.language.isonob
dc.subjectKjønnsidentitetstematikk Kjønnsidentitet Født i feil kropp Transseksualisme
dc.titleKjønnsidentitetstematikk i skolen. En kvalitativ studie av ungdoms erfaringer av å være født i feil kroppnob
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2016-09-07T22:28:53Z
dc.creator.authorTrosby, Ellen-Marie
dc.identifier.urnURN:NBN:no-55487
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/52073/17/oppginnlev-85028076-58b0-41d4-a027-330866606898Masteroppgaven--Ellen-Marie-Trosby-.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata