Hide metadata

dc.contributor.authorBjerke, Cecilie
dc.date.accessioned2016-09-07T22:28:52Z
dc.date.available2016-09-07T22:28:52Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.citationBjerke, Cecilie. "Ingen fulgte opp, og jeg ga opp" - En kvalitativ studie av ungdom som har avbrutt videregående opplæring. Master thesis, University of Oslo, 2016
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/52071
dc.description.abstractSammendrag Omtrent 97 % av elevene i Norge begynner på videregående skole det samme året som de avslutter grunnskolen. Nærmere 30 % av disse har ikke fullført utdanningen i løpet av fem år. Frafall i videregående opplæring er en stor samfunnsutfordring, fordi fullført og bestått videregående opplæring anses som et minimum av utdanning for å komme inn i arbeidslivet. Manglende videregående opplæring kan få alvorlige konsekvenser for individet, både sosialt og helsemessig. I tillegg er det store samfunnsøkonomiske kostnader knyttet til frafall i videregående opplæring. Prosjektets sentrale formål har vært å løfte frem stemmene til ungdom som har avbrutt videregående opplæring. Jeg har derfor arbeidet med følgende problemstilling: Hvilke betraktninger har ungdom som har avbrutt videregående opplæring om årsaker til at de sluttet på videregående skole, og hva mener ungdommene kunne vært gjort for å forhindre at de sluttet på skolen? For å besvare problemstillingen har jeg gjennomført semistrukturerte intervjuer med tre personer som har avbrutt videregående opplæring. Gjennom en fenomenologisk og hermeneutisk tilnærming har jeg forsøkt å få tak i og belyse ungdommenes subjektive opplevelser og erfaringer knyttet til egen skolegang, hvilke faktorer de mener medvirket til at de sluttet på skolen, og hva ungdommene mener kunne ha vært gjort for å forhindre at de sluttet på skolen. Jeg har tatt lydopptak av alle intervjuene, og deretter transkribert dem. Datamaterialet har jeg valgt å fremstille gjennom fire kategorier som jeg mener er egnet for å belyse problemstillingen. Analyse og drøfting er gjort i et eget kapittel med utgangspunkt i studiens forskningsspørsmål. Når det gjelder problemstillingens første ledd, viste informantenes betraktninger, i likhet med forskningen til blant annet Markussen (2011) og Markussen og Seland (2012), at årsakene til at ungdom slutter på skolen er mangfoldige og sammensatte. Alle informantene fortalte om fraværsfaktorer i skolen som kan tenkes å ha vært medvirkende og/eller utløsende årsaker til at de sluttet. Både skolerelaterte forhold og forhold utenfor skolen fremkom i datamaterialet som årsaker til at de sluttet på skolen. Manglende mestring og motivasjon, skoletrøtthet, manglende identifikasjon med og engasjement knyttet til skolen, mangel på pedagogisk støtte, feilvalg, svake kunnskaper og ferdigheter fra grunnskolen, rusproblemer og psykiske/psykososiale problemer fremkom i materialet som medvirkende og/eller utløsende årsaker til informantene sluttet på skolen. Når det gjelder problemstillingens andre ledd, kom det frem at informantene ikke opplevde at opplæringen i stor nok grad var tilpasset deres evner og forutsetninger. Informantene opplevde heller ikke å bli fulgt opp i tilstrekkelig grad av kontaktlærer eller andre lærere da de gikk på videregående skole. Hovedinntrykket er at informantene mener at større grad av oppfølging og individuell tilpasning kunne økt deres sjanse for å bli på skolen, og fullføre videregående opplæring.nob
dc.language.isonob
dc.subject
dc.title"Ingen fulgte opp, og jeg ga opp" - En kvalitativ studie av ungdom som har avbrutt videregående opplæringnob
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2016-09-07T22:28:52Z
dc.creator.authorBjerke, Cecilie
dc.identifier.urnURN:NBN:no-55481
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/52071/1/23-05-16-ferdig.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata