Abstract
Hensikten med denne avhandlingen har vært å undersøke potensielle utfordringer og muligheter som kan oppstå, dersom man bruker de retoriske bevismidlene ethos, pathos og logos som grunnlag for vurdering. Oppgaven tar utgangspunkt i forskning som sier at appellformene har et potensiale til å kunne fungere som vurderingsgrunnlag og metaspråk for muntlig. For å avdekke utfordringer og muligheter har jeg undersøkt hvordan to norsklærere i Vg3, på to forskjellige skoler, har brukt ethos, pathos og logos i en muntlig vurderingssituasjon. Problemstillingen har vært følgende: Hvilke muligheter og utfordringer opplever lærer og elev når appellformene er vurderingsgrunnlaget for muntlig i Vg3? Oppgaven bygger på datamateriale som er hentet fra dokumenter med vurderingskriterier, transkripsjoner fra lærerintervju og gruppeintervju med elever, samt notater fra observasjon. Jeg har benyttet meg av et kvalitativt forskningsdesign, i form av to eksplorerende casestudier. Gjennom datamaterialet har jeg prøvd å avdekke hvor de største utfordringene og mulighetene ved å benytte appellformene som vurderingsgrunnlag ligger. Ved å kode ytringer og fraser opp mot temaer, så har det vært mulig å strukturere og påvise utfordringer og muligheter som både lærere og elever har opplevd. Resultatene viser at det tenderer å være flere utfordringer knyttet til problemstillingen enn muligheter. Av utfordringer var det to som dukket opp i begge casene; at appellformene oppleves som for upresise og omfattende, og at læreplanen for norsk og skriftlig hovedmålseksamen påvirker hvordan faglærere velger å arbeide med retorikk i norskfaget. På bakgrunn av resultatene later det til at arbeid med appellformene krever god retorisk kompetanse av læreren. Jeg vil også argumentere ytterligere at for å kunne dra nytte av begrepene som et metaspråk, bør begrepene aktualiseres ved alle relevante anledninger gjennom hele videregående. Appellformene bør også trekkes inn i veiledningen til elever i forarbeidsfasen.