Hide metadata

dc.contributor.authorBrovold, Madelen Marie
dc.date.accessioned2016-08-24T22:28:14Z
dc.date.available2016-08-24T22:28:14Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.citationBrovold, Madelen Marie. De første jødene. Norsk dramatikk 1825-1852. Master thesis, University of Oslo, 2016
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/51562
dc.description.abstractI denne oppgaven undersøker jeg fremstillingen av jøder i fire norske dramaer i perioden 1825–1852. Et fellestrekk for dem er at de portretterer og tematiserer jøder, og det er disse aspektene ved dramaene jeg fokuserer på. Et annet fellestrekk er at de alle er lite kjente. Det dreier seg om Henrik Wergelands Moses i Tønden (1825), Andreas Munchs Jøden (1844), Adolph Rosenkildes En Jøde i Mandal (1849) og Christian Rasmus Hanssons Den første Jøde (1852). Et sentralt anliggende for oppgaven er å undersøke hvordan de jødiske dramatiske personene fremstilles i de fire dramaene. Et annet er å undersøke om dramatikerne utnytter dramaenes opinionsdannende potensial til formidling av positive holdninger til jødene og idéen om at jødene har en plass i det norske samfunnet. Analysene støtter seg til Johan Svedjedals litteratursosiologiske teorier og Edward W. Saids postkolonialistiske teorier i undersøkelsen av oppgavens problemstillinger. Jeg antok at forfatterne spilte på fordommer mot jødene og stereotypiske fremstillinger. Dette skyldes blant annet at typifiseringen er et kjennetegn ved komediesjangeren. Dette kunne ha ført til en latterliggjøring av jødene, fordi typetegningen naturlig fører til en form for utlevering. Likevel spiller utleveringen av jødene en beskjeden rolle i flere av stykkene. Det viser seg snarere å være personer som har fordommer som utleveres til latteren – ikke jødene. Wergelands stykke skiller seg ut som det som tydeligst benytter seg av stereotypiske fremstillinger. Moses i Tønden er også det eneste av stykkene som formidler negative holdninger til jødene. Litteraturhistoriene har fokusert på Wergelands innsats i kampen for jødenes sak i Norge. Det har de hatt gode grunner til. Munch er viet betydelig mindre plass, mens Rosenkilde og Hansson er ukjente skikkelser i litteraturhistoriske fremstillinger. I arbeidsprosessen har jeg fått et annet syn på revisjonen av ekskluderingsparagrafen og debatten om den i 1840-årene. Gjennom arbeidet med analysene har det vist seg at også andre dikteres bidrag enn Wergelands kan ha spilt en rolle. Og derfor viser det seg også at dramasjangeren og teaterplattformen ble brukt i debatten.nob
dc.language.isonob
dc.subjectfordommer mot jøder
dc.subjectfremstilling av jøder i norsk litteratur
dc.subjectEdward W. Said
dc.subjectjødeparagrafen
dc.subjectorientalisme
dc.subjectparagraf 2
dc.subjectJohan Svedjedal
dc.subjectMoses i Tønden
dc.subjectJøden
dc.subjectjødehat
dc.subjectDen første Jøde
dc.subjectEn Jøde i Mandal
dc.subjectantijudaisme
dc.subjectRosenkilde
dc.subjectekskluderingsparagrafen
dc.subjectlitteratursosiologi
dc.subjectWergeland
dc.subjectHåkon Harket
dc.subjectpostkolonialisme
dc.subjectlitterær antisemittisme
dc.subjectforestillinger om jøder
dc.subjectMunch
dc.subjectGrunnloven
dc.subjectstereotypier
dc.subjectkarikering
dc.subjectantijødiske fordommer
dc.subjectjødeforbudet
dc.subjectHansson
dc.titleDe første jødene. Norsk dramatikk 1825-1852nob
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2016-08-24T22:28:14Z
dc.creator.authorBrovold, Madelen Marie
dc.identifier.urnURN:NBN:no-54997
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/51562/8/oppginnlev-d8f61db5-07dd-49b0-af63-07b9de509a1fBrovold---masteroppgave.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata