Abstract
Sammendrag I denne studien har jeg undersøkt gausdalungdommers språkvalg i samspill med sosiale forhold som kjønn, utdanningsretning, sosial bakgrunn og urban eller rural orientering. Jeg har intervjuet til sammen åtte informanter, hvor fire var elever var elever ved studiespesialiserende utdanningsretning, og de resterende fire var elever ved yrkesfaglig utdanning. Informantantallet er lite, og studien er derfor individsentrert og går i dybden på hver enkelt informant. Studien har problemstillingen; Hvilke språklige valg blir gjort blant ungdommer i Gausdal?, og forskningsspørsmålet; Hva motiverer disse språkvalgene?. Basert på det språklige datamaterialet jeg har samlet inn, har jeg gjennomført en kvantitativ analyse på gruppenivå, og en kvalitativ analyse på individnivå for å besvare spørsmålene. Det språklige materialet som ligger til grunn for analysen, er samlet inn gjennom et kvalitativt intervju, som bestod av en spørreundersøkelse, en tegneoppgave og et parintervju. Informantene gjennomførte tegneoppgaven og intervjuet i par. Jeg har selv hatt rollene som observatør og intervjuer. Teori-og metodedelen er sentral for å forstå innfallsvinkelen til denne studien. Teorikapittelet har en historisk oversikt over dialektologi og sosiolingvistikk som fagtradisjon, ”sted” og dets betydning som geografisk og sosial størrelse, samt de sosiolingvistiske teoriene som er sentrale for analysene. Sentrale teorier i studien er tilpasningsteorien (Giles & Smith, 1979) og den sosiale nettverksteorien (Milroy, 1980), og de blir brukt aktivt i den kvalitative analysen. Metodekapittelet presenterer kort kvalitativ- og kvantitativ metode, samt en oversikt over hvilke metodiske valg jeg har gjort i denne studien, blant annet informantutvalg og det kvalitative intervjuet. Grad av mobilitet vil også være sentralt i analysen. Siden informantene går på skole på forskjellige steder (studiespesialisering i Gausdal og yrkesfaglig på Lillehammer), har jeg sett på om mobilitet kan ha noe å si for informantenes språklig valg og tilpasning.