dc.description.abstract | I denne studien forteller jeg historiene og beskriver livs-, utdannings- og karriereløpet til tre utvalgte musikere: Harpreet Bansal, Mathias Gran og Håkon Kornstad. De er mellom 25 og 39 år, har ulike utgangspunkt, utøver ulike musikksjangre og kan knyttes til ulike kulturarenaer/-scener:, nordindisk ragamusikk, klassisk musikk jazz og lyrisk opera. Disse tre utvalgte musikere har alle tradisjonelle utdannelser fra anerkjente musikkinstitusjoner i Norge. Likevel kan det argumenteres for at deres yrkesprofil ikke kun er et resultat av disse institusjonene, men av komplekse og personlige interesser og tilhørigheter som har vært med på å skape og definere dem som musikere. Studiens musikere mener selv at de ikke er et direkte og fullkomment resultat av det generelle utdanningssystemet. Det vil imidlertid være interessant å undersøke i hvor stor grad valgmulighetene for utdanning deltagerne står ovenfor er åpne, og hvordan de selv handler for å tilpasse og lage rom for egne musikalske interesser ved musikkinstitusjonene der de studerer. Oppgavens problemstilling er : Hvordan har studiens tre utvalgte musikere, ved å manifestere en egen handling, skapt sitt eget utdanningsløp uten å bryte ut av utdanningssystemet? Problemstillingen besvares ved å beskrive og analysere handlingsprosesser og hva som forstås som formativt for egne valg og utvikling som musiker. Ved å fokusere på deltakernes livserfaringer, opplevelser og handlingsvalg samt deres egne refleksjoner rundt eget løp, åpnes her for å gå i dybden. Gjennom kvalitative dybdeintervjuer og deltagende observasjon (i samarbeid med deltagerne) kommer vi tettere på deres livsverden og musikalske erfaring. Jeg beskriver deres miljø, oppvekst, historie, personlighet, identitet, ferdigheter, samt andre faktorer som kan ha bidratt til å utvikle dem som musikere. | nob |