Hide metadata

dc.contributor.authorFauconnier, Morgane
dc.date.accessioned2016-08-08T22:28:05Z
dc.date.available2016-08-08T22:28:05Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.citationFauconnier, Morgane. Konvensjon, innovasjon og identitet i tre musikerkarrierer. Master thesis, University of Oslo, 2016
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/51090
dc.description.abstractI denne studien forteller jeg historiene og beskriver livs-, utdannings- og karriereløpet til tre utvalgte musikere: Harpreet Bansal, Mathias Gran og Håkon Kornstad. De er mellom 25 og 39 år, har ulike utgangspunkt, utøver ulike musikksjangre og kan knyttes til ulike kulturarenaer/-scener:, nordindisk ragamusikk, klassisk musikk jazz og lyrisk opera. Disse tre utvalgte musikere har alle tradisjonelle utdannelser fra anerkjente musikkinstitusjoner i Norge. Likevel kan det argumenteres for at deres yrkesprofil ikke kun er et resultat av disse institusjonene, men av komplekse og personlige interesser og tilhørigheter som har vært med på å skape og definere dem som musikere. Studiens musikere mener selv at de ikke er et direkte og fullkomment resultat av det generelle utdanningssystemet. Det vil imidlertid være interessant å undersøke i hvor stor grad valgmulighetene for utdanning deltagerne står ovenfor er åpne, og hvordan de selv handler for å tilpasse og lage rom for egne musikalske interesser ved musikkinstitusjonene der de studerer. Oppgavens problemstilling er : Hvordan har studiens tre utvalgte musikere, ved å manifestere en egen handling, skapt sitt eget utdanningsløp uten å bryte ut av utdanningssystemet? Problemstillingen besvares ved å beskrive og analysere handlingsprosesser og hva som forstås som formativt for egne valg og utvikling som musiker. Ved å fokusere på deltakernes livserfaringer, opplevelser og handlingsvalg samt deres egne refleksjoner rundt eget løp, åpnes her for å gå i dybden. Gjennom kvalitative dybdeintervjuer og deltagende observasjon (i samarbeid med deltagerne) kommer vi tettere på deres livsverden og musikalske erfaring. Jeg beskriver deres miljø, oppvekst, historie, personlighet, identitet, ferdigheter, samt andre faktorer som kan ha bidratt til å utvikle dem som musikere.nob
dc.language.isonob
dc.subjectinnovasjon
dc.subjectopera
dc.subjectklassisk musikk
dc.subjectjazzlinja
dc.subjectagency
dc.subjectoperahøgskolen
dc.subjectmusikkhøgskolen
dc.subjectjazz
dc.subjecttilhørighet
dc.subjectidentitet
dc.subjectmusikkinstitusjon
dc.subjectkonvensjon
dc.subjectragamusikk
dc.subjectmusikerkarriere
dc.subjecthandling
dc.subjectkulturell kompleksistet
dc.subjectpedagogikk
dc.titleKonvensjon, innovasjon og identitet i tre musikerkarrierernob
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2016-08-08T22:28:05Z
dc.creator.authorFauconnier, Morgane
dc.identifier.urnURN:NBN:no-54614
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/51090/1/konvensjon-innovasjon.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata