Abstract
Sammendrag Mobbing er ikke et nytt fenomen, men som forskningsfelt er dette området relativt nytt. Barn og ungdom utsatt for mobbing er funnet å ha en økt risiko for psykiske lidelser og selvmordsadferd. Konsekvenser av mobbeadferd i voksen alder har lenge vært et underkommunisert tema. Formålet med dette studiet er å belyse sammenhengen mellom mobbing i skolen og selvmordsadferd i voksen alder. Med systematisk litteraturstudie som metode, søkes det å oppsummere den evidens forskningen har funnet for en slik sammenheng, med spesielt fokus på hvilke faktorer som bidrar til å opprettholde skadevirkninger av mobbing inn i voksen alder. Som teoretisk rammeverk er det benyttet traumeteori. Det er foretatt et systematisk søk i tre databaser; Embase, Medline og PsycINFO. Kun longitudinelle prospektive studier ble inkludert. Tre studier svarte til de forhåndsdefinerte inklusjonskriteriene. Resultatene er presentert og drøftet ut i fra kategoriene selvmordsadferd, psykisk helse og psykososiale forhold. Samtlige inkluderte studier fant evidens for en betydelig økt risiko for angst og depresjon hos voksne utsatt for regelmessig mobbing i skolealder. De inkluderte studiene fant også en klar tendens til økt selvmordsadferd hos offere for alvorlig mobbing, med noen kjønnspesifikke funn. Mobbing ser ut til å ha en predikerende faktor for senere psykiske lidelser, uavhengig av psykisk helse og familieforhold i barndom. Svekket fysisk helse, arbeidsløshet, sivilstatus som enslig, mangel på sosial støtte og generelt dårligere livskvalitet er faktorer funnet å prege voksne utsatt for alvolig mobbing i skolealder. De negative konsekvensene av alvorlig mobbing er mange, og ser ut til å vedvare inn i voksen alder. Mobbing ser ut til å gi de samme negative effektene som andre relasjonelle traumer.