Hide metadata

dc.contributor.authorFischer, Nantje
dc.date.accessioned2016-08-01T22:28:14Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.citationFischer, Nantje. Medisinstudenters intensjon om å tematisere seksualitet i behandlingsrommet. Master thesis, University of Oslo, 2016
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/50752
dc.description.abstractSammendrag Forfatter: Nantje Fischer Tittel: Medisinstudenters intensjon om å tematisere seksualitet i behandlingsrommet    Veileder: Bente Træen Bakgrunn: Menneskers helsetilstand og seksualliv er tett sammenvevd og begge kan virke på hverandre i negativ eller positiv retning. Tidligere forskning viser at mange leger unngår å tematisere seksuell helse i behandlingsrommet. En gjennomgang av forskningslitteraturen tyder på at det ikke foreligger noe forskning på hvordan Norges medisinstudenter er rustet til å adressere seksuelle temaer i pasientkonsultasjoner. Det overordnede formålet i den foreliggende studien var derfor å undersøke medisinstudentenes intensjon om å tematisere seksualitet, og hvilke forhold dette har sammenheng med. Videre ble det undersøkt hvilke barrierer medisinstudentene forventer kan stå i veien for å kunne innhente seksuell anamnese. Metode: Studien er et selvstendig forskningsprosjekt der det ble samlet inn data av profesjonsstudenter i medisin ved Universitet i Tromsø, Universitet i Trondheim og Universitet i Bergen. Til sammen svarte 411 medisinstudenter på spørreskjema. For å undersøke sammenhengen mellom intensjon om å tematisere seksualitet og sosiodemografisk bakgrunn, holdninger til å snakke med pasienter om sex, mestringstro relatert til å snakke om seksualitet og kompetanse om seksuelle problemer, ble det gjennomført multippel hierarkisk regresjonsanalyse. T-tester ble brukt for å teste om det var signifikante gruppeforskjeller i medisinstudenters forventede barrierer mot å innhente seksuell anamnese. Resultater: Resultatene viste at sosiodemografiske forhold, holdninger, mestringstro og kompetanse ga en god forklaring på intensjon om å tematisere seksualitet i fremtidige pasientkonsultasjoner. Viktigst av disse forholdene for å tematisere seksualitet i fremtidig legepraksis var imidlertid holdningen «Normalisering av seksualitet». Funnene viste at jo lenger medisinstudentene hadde kommet i utdanningsløpet, desto svakere ble intensjonen om å tematisere seksualitet. Medisinstudentene opplevde at de hadde liten faglig kompetanse om seksuelle problemer, i tillegg til liten opplevd mestring i forhold til å tematisere utradisjonelle seksuelle temaer. Både opplevd kompetansenivå og mestringstro hadde en positiv sammenheng med intensjon om å tematisere seksualitet. Konklusjon: Studien tyder på at medisinstudenter i Norge i liten grad er rustet til å tematisere seksualitet i pasientkonsultasjoner. Fremtidige tiltak bør fokusere på å fremme positive holdninger til seksualitet som tema i behandlingen, samt øke medisinstudentenes kunnskap om seksuelle problemer og mestringsevner til å innhente seksuelle anamneser.nor
dc.language.isonor
dc.subjectseksuell
dc.subjecthelse
dc.subjectmedisinstudenter
dc.subjectintensjon
dc.subjecttematisere
dc.subjectseksualitet
dc.titleMedisinstudenters intensjon om å tematisere seksualitet i behandlingsrommetnor
dc.titleMedical students' intention to talk about sexuality in clinical practiceeng
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2016-08-01T22:28:14Z
dc.creator.authorFischer, Nantje
dc.date.embargoenddate3016-04-25
dc.rights.termsDette dokumentet er ikke elektronisk tilgjengelig etter ønske fra forfatter. Tilgangskode/Access code A
dc.identifier.urnURN:NBN:no-54283
dc.type.documentMasteroppgave
dc.rights.accessrightsclosedaccess
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/50752/22/Masteroppgave-APRIL-2016.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata