Abstract
Bruken av mobil informasjonsteknologi har økt betraktelig de siste årene. Teknologien utvikler seg og tas i bruk i stadig nye sammenhenger. Bruken av mobil informasjonsteknologi har også nådd mer aktive yrkesgrupper. Informasjonsteknologi er ikke lenger forbeholdt kontoret. Denne oppgaven tar for seg CMC, et depotstyring- og containersporingsverktøy som brukes ved Alnabru godsterminal i Groruddalen. CMC benyttes av terminaloperatørene inne i kjøretøyene de bruker for å håndtere containere. Deltakende observasjoner og intervjuer er det blitt brukt for å belyse hvordan bruken av CMC påvirker arbeidssituasjonen til terminaloperatørene og om dette går på bekostning av sikkerheten. Resultatene viser at terminaloperatørene har mye å forholde seg til under arbeidet. Selve arbeidet krever mye av brukernes oppmerksomhet og interaksjonene med CMC oppleves som utfordrende. Det er flere elementer ved CMC som sammen bidrar til at interaksjonene med CMC blir unødvendig lange. Dette fører til avbrudd fra arbeidsoppgaven og er en belastning for arbeidsflyten. Til tross for at CMC brukes hyppig i terminalarbeidet går ikke bruken av CMC utover sikkerheten. Trafikkbildet ved terminalen er oversiktlig og både truckene og kranene opererer med lave hastigheter, samt at mye av arbeidet gjøres stillestående.
The use of mobile information technology has increased considerably in recent years. The technology is constantly changing and applied in new contexts. The use of mobile information technology has also reached professions outside the traditional office space. This paper examines CMC, a depo management and container tracking tool used at Alnabru freight terminal in Groruddalen. CMC is used by terminal operators inside the vehicles they use to handle containers. Participating observations and interviews have been used to capture how the use of CMC affects the working situation of terminal operators and if this goes at the expense of safety. The results show that terminal operators have much to deal with while working. The work requires a lot of the users attention and interactions with CMC are perceived as challenging. There are several elements related to CMC, which together contribute to unnecessarily long interactions with CMC. This leads to disruption of the workflow. Despite the fact that CMC is used frequently in the terminal work, its use does not affect the safety of the work. The traffic at the terminal is straightforward and both the trucks and the cranes operates at low speeds, and much of the work is done stagnant.