Hide metadata

dc.contributor.authorNatvik, Siri Beate
dc.date.accessioned2016-04-06T22:00:18Z
dc.date.available2016-04-06T22:00:18Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.citationNatvik, Siri Beate. Når det brenner på Facebook. Hvordan påvirker deling i sosiale medier kommentarjournalistikken?. Master thesis, University of Oslo, 2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/50056
dc.description.abstractEn vesentlig del av informasjonen vi tilegner oss om samfunnet kommer fra nyhetsmediene. Derfor er prioriteringene som gjøres når journalistikk skapes i redaksjonene av betydning for hvordan vi ser samfunnets, og våre egne, utfordringer og muligheter. Med sosiale medier har journalistikken fått en ny arena for distribusjon, debatt og lesing. Delingstallene fra sosiale medier gir redaksjonene informasjon om hvilke artikler som engasjerer publikum, og i denne oppgaven undersøkes delingstallenes innflytelse på arbeidet til norske kommentatorer. Interessefeltet belyses gjennom analyse av de mest delte kommentarartiklene i Norge i 2013 og intervjuer med kommentatorer i Aftenposten, VG, Dagbladet og Stavanger Aftenblad. Undersøkelsen viser at kommentarartikler med høy følelsesmessig appell, med kommentatorens beskrivelse av personlige erfaringer, og temaer som helse og mediekritikk dominerer blant de mest delte kommentarartiklene i 2013. Oppgavens hovedfunn viser at hensynet som tas til delingstall bidrar til at journalistikken overfører deler av sin portvaktmakt til publikum, og at delbarhet har funksjon som nyhetskriterium.nor
dc.description.abstractA substantial part of the information we acquire about our society are products of the news media. Therefore, the priorities done in the making of journalism are of importance to how we perceive the society, its challenges and opportunities. Social media have accomodated journalism with a new arena for dissemination, debate and reading. The number of shares an article receives in social media provide editors and journalists with knowledge of how engaging it is to their audience. This paper examines how social sharing of news content influence the work of Norwegian commentators. The area of interest is studied through analysis of the most shared commentaries in Norway in 2013 and by interviews with commentators in the newspapers Aftenposten, VG, Dagbladet and Stavanger Aftenblad. The research show that commentaries with high emotional appeal, with commentator's description of personal experiences, and topics such as health and media criticism dominate among the most shared commentaries in 2013. Other key findings suggest that by taking the sharing numbers in consideration, journalism is transferring parts of its power as gatekeeper to the audience, and that shareability function as a news criterion.eng
dc.language.isonor
dc.subjectjournalistikk
dc.subjectkommentarjournalistikk
dc.subjectsosiale
dc.subjectmedier
dc.subjectdeling
dc.subjectnyhetskriterier
dc.titleNår det brenner på Facebook. Hvordan påvirker deling i sosiale medier kommentarjournalistikken?nor
dc.titleFacebook is burning. How does social news sharing affect commentary journalism?eng
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2016-04-06T22:00:18Z
dc.creator.authorNatvik, Siri Beate
dc.identifier.urnURN:NBN:no-53750
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/50056/1/Masteroppgave-Natvik.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata