Hide metadata

dc.contributor.authorEng, Marthe Ruud
dc.date.accessioned2016-04-04T22:00:19Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.citationEng, Marthe Ruud. Kan du svare på det? Lærers tilrettelegging for elevdeltagelse i litterære samtaler. Master thesis, University of Oslo, 2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/50051
dc.description.abstractFormålet med denne masteroppgaven har vært å undersøke hvordan lærere kan tilrettelegge for elevdeltagelse i litterære samtaler. Med utgangspunkt i et sosiokulturelt læringssyn der språket og samtalen spiller en sentral rolle for elevenes læring, var jeg interessert i å undersøke hva lærere kan gjøre for å legge til rette for at elever deltar i litterære samtaler. Problemstillingen min ble derfor som følger: Hvordan kan lærere legge til rette for elevdeltagelse i litterære samtaler? Med elevdeltagelse menes her at elevene bidrar verbalt i samtalen, og for å identifisere hva som bidrar til elevdeltagelse, ville jeg undersøke hva lærerne gjorde både før og etter elevenes ytring. De to fokusområdene for analysen ble dermed hvilke typer spørsmål som lærerne stiller spørsmål, og hvordan de responderer på elevenes innspill, samt hvordan de bruker elevytringene videre i den litterære samtalen. For å svare på problemstillingen gjorde jeg en kvalitativ observasjonsstudie, av videodata som er hentet fra datamateriale i LISA-studien. LISA står for Linking Instruction and Student Achievement, og er en videostudie som gjennomføres på Institutt for Lærerutdanning og Skoleforskning på Universitet i Oslo. Med utgangspunkt i dette videomaterialet gjorde jeg en casestudie, der utvalget bestod av to litterære samtaler på åttende trinn, hentet fra to ulike skoler. Analysens to case er litterære samtaler der det er variasjon i graden av elevdeltagelse. Transkripsjonene av de to litterære samtalene dannet grunnlaget for min samtaleanalyse, der formålet var å avdekke hva som var utslagsgivende for forskjellene i elevenes deltagelse i samtalen. Analysen påpekte at både hvordan lærere responderer og følger opp elevinnspillene, spiller en stor rolle for graden av elevdeltagelse. Samtidig viste analysen at hvilke typer spørsmål som lærerne bruker, ikke er en avgjørende faktor for å skape en litterær samtale med en høy grad av elevdeltagelse. Da lærerne fulgte opp elevinnspillene med tilbakemeldinger, og ikke evalueringer, på innholdet i elevens ytring og stilte oppfølgingsspørsmål, førte dette til høyere grad av elevdeltagelse. Basert på min analyse kan jeg konkludere med at det er lærerens oppfølging av elevenes innspill, og kvaliteten av denne, som er den mest sentrale faktoren i lærerens tilretteleggelse for en høy grad av elevdeltagelse i litterære samtaler.nor
dc.language.isonor
dc.titleKan du svare på det? Lærers tilrettelegging for elevdeltagelse i litterære samtalernor
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2016-04-04T22:00:18Z
dc.creator.authorEng, Marthe Ruud
dc.date.embargoenddate3015-11-23
dc.rights.termsDette dokumentet er ikke elektronisk tilgjengelig etter ønske fra forfatter. Tilgangskode/Access code A
dc.identifier.urnURN:NBN:no-53751
dc.type.documentMasteroppgave
dc.rights.accessrightsclosedaccess
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/50051/1/Master_MartheRuudEng.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata