Hide metadata

dc.contributor.authorVåden, Laila Therese
dc.date.accessioned2016-03-17T23:02:10Z
dc.date.available2016-03-17T23:02:10Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.citationVåden, Laila Therese. Vold i skolen, et demokratisk problem? Hvordan vold i skolen kan tenkes å påvirke kvaliteten på gjennomføringen av skolens samfunnsmandat, og dermed også påvirke vårt demokrati. Master thesis, University of Oslo, 2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/49940
dc.description.abstractDenne masteroppgaven søker å gi en synliggjøring av hvordan vold i skolen, som uforenlig med skolens samfunnsmandat, kan løftes ut fra et individuelt perspektiv, til at det også er et demokratisk problem, ved at vold i skolen bidrar til antidemokratiske krefter i vårt samfunn. For å vise disse sammenhengene ser jeg nærmere på skolens samfunnsmandat og retten til anerkjennelse som rettssubjekt i den delen av den demokratiske rettsstat skolen er. Jeg ser også nærmere på teorier om demokrati og det som kan anses for det motsatte, antidemokrati og udemokratisk. I tillegg setter jeg vold i skolen inn i en sosiologisk ramme for å påvise hvordan elevene sosialiseres inn i samfunnets etiske og moralske virkelighet og den nære sammenhengen mellom det som foregår i skolen og vårt demokrati. Jeg ser her også nærmere på vold i skolen spesielt, herunder mobbing og antisosial atferd, og vold i et generelt og overordnet perspektiv, strukturell og kulturell vold, og hvilke konsekvenser vold gir, og kan antas å gi, for den enkelte, grupper i samfunnet og for vårt overordnede samfunn, demokratiet. Skolens samfunnsmandat, formål og overordnede målsetting kan anses som at det, i det alt vesentlige, handler om utdanning til, om og for demokrati, gjennom demokratisk erfaring, til beste for alle medlemmene av samfunnet. Det grunnleggende i, og for, demokrati kan anses for å være samfunnskontrakten og naturretten. Disse kan i kortform formuleres som anerkjennelse som rettssubjekt i den demokratiske rettsstat. Mitt utgangspunkt er at det å få sin utdanning i et skolemiljø som er preget av vold, eller der vold forekommer regelmessig, er uforenlig og gjensidig utelukkende med retten til anerkjennelse som rettssubjekt i den delen av den demokratiske rettsstat skolen er, og symptomer på at kvaliteten på gjennomføringen av skolens samfunnsmandat forringes. Ut fra at skolen må kunne anses som samfunnets største og viktigste premissleverandør for demokrati, et syn på utdanning som en sosialiseringsprosess og at alt som foregår i samfunnet påvirker alt, vil en forringelse av kvaliteten på gjennomføringen av skolens samfunnsmandat og brudd på retten til anerkjennelse også kunne antas å påvirke vårt demokrati. I tillegg vet vi at vold medfører store individuelle og samfunnsmessige kostnader, noe som også vil påvirke vårt demokrati. Teorier det er gjort rede for i oppgaven viser tydelig at vold i skolen må anses for et overordnet strukturelt og kulturelt problem, og dermed også et demokratisk problem. I tillegg kommer det tydelig frem at vold i skolen bidrar til antidemokratiske krefter i vårt samfunn.nor
dc.language.isonor
dc.subjectvold
dc.subjecti
dc.subjectskolen
dc.subjectmobbing
dc.subjectantisosial
dc.subjectatferd
dc.subjectsosialisering
dc.subjectskolens
dc.subjectsamfunnsmandat
dc.subjectdemokrati
dc.subjectanerkjennelse
dc.subjectrettssubjekt
dc.titleVold i skolen, et demokratisk problem? Hvordan vold i skolen kan tenkes å påvirke kvaliteten på gjennomføringen av skolens samfunnsmandat, og dermed også påvirke vårt demokratinor
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2016-03-17T23:02:10Z
dc.creator.authorVåden, Laila Therese
dc.identifier.urnURN:NBN:no-53642
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/49940/1/Masteroppgave-Laila-Therese-Vden-Vold-i-skolen--en-demokratisk-utfordring.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata