dc.date.accessioned | 2016-03-14T11:58:47Z | |
dc.date.available | 2016-03-14T11:58:47Z | |
dc.date.created | 2016-01-05T10:22:31Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.citation | Tonne, Ingebjørg Palm, Kirsten . Andrespråksdidaktisk forskning– en oversikt over hva, hvordan og hvorfor i andrespråk i grunnskolen i 30 år. NOA. Norsk som andrespråk. 2015, 30(1-2), 310-349 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10852/49822 | |
dc.description.abstract | I denne artikkelen gir vi en oversikt over enkeltarbeider, samlinger og utviklingstrekk i norsk andrespråksdidaktisk klasseromsforskning om og for grunnskolen i perioden 1985-2015. Forskningen på feltet kom i utgangspunktet som svar på de nye kunnskapsbehovene lærerne fikk med et økende antall elever med andre morsmål enn norsk i norsk skole fra 1970-tallet. Det er de praksisnære, kvalitative tilnærmingene som dominerer feltet i hele perioden. Utover i tidsrommet kommer en rekke arbeider som belyser de praktiske effektene av at læreplaner og lovverk endres fra å ha et ressurs- og berikelsesperspektiv på 1980-tallet til senere å ha et problemperspektiv i opplæringen for flerspråklige barn i skolen. En ser også at læringsansvaret i økende grad individualiseres, og i forskningsarbeidene rapporteres det om utslagene av et slikt læringsansvar for andrespråkselevene. Vi finner også beskrivelser og analyser av hvilke muligheter læreren har til å motvirke både den individualiserte tendensen og til å utfordre det problemorienterte perspektivet, blant annet i arbeider der en utforsker hvordan språkkompetansen til de flerspråklige elevene i en klasse kan brukes som ressurs. Med utgangspunkt i oversikten, omtaler vi kort hvilke felt som ser ut til å være lite utforsket og hva slags typer tilnærmingsmåter som mangler. | en_US |
dc.language | NO | |
dc.language.iso | no | en_US |
dc.publisher | Novus | |
dc.title | Andrespråksdidaktisk forskning– en oversikt over hva, hvordan og hvorfor i andrespråk i grunnskolen i 30 år | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.creator.author | Tonne, Ingebjørg | |
dc.creator.author | Palm, Kirsten | |
cristin.unitcode | 185,14,35,30 | |
cristin.unitname | Nordisk språk og litteratur | |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.qualitycode | 1 | |
dc.identifier.cristin | 1306037 | |
dc.identifier.bibliographiccitation | info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.jtitle=NOA. Norsk som andrespråk&rft.volume=30&rft.spage=310&rft.date=2015 | |
dc.identifier.jtitle | NOA. Norsk som andrespråk | |
dc.identifier.volume | 30 | |
dc.identifier.issue | 1-2 | |
dc.identifier.startpage | 310 | |
dc.identifier.endpage | 349 | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-53528 | |
dc.type.document | Tidsskriftartikkel | en_US |
dc.type.peerreviewed | Peer reviewed | |
dc.source.issn | 0801-3284 | |
dc.identifier.fulltext | Fulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/49822/1/Tonne%2Bog%2BPalm%2B2015.pdf | |
dc.type.version | PublishedVersion | |