Hide metadata

dc.date.accessioned2016-03-14T11:58:47Z
dc.date.available2016-03-14T11:58:47Z
dc.date.created2016-01-05T10:22:31Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.citationTonne, Ingebjørg Palm, Kirsten . Andrespråksdidaktisk forskning– en oversikt over hva, hvordan og hvorfor i andrespråk i grunnskolen i 30 år. NOA. Norsk som andrespråk. 2015, 30(1-2), 310-349
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/49822
dc.description.abstractI denne artikkelen gir vi en oversikt over enkeltarbeider, samlinger og utviklingstrekk i norsk andrespråks­didaktisk klasseromsforskning om og for grunnskolen i perioden 1985-2015. Forskningen på feltet kom i utgangspunktet som svar på de nye kunnskapsbehovene lærerne fikk med et økende antall elever med andre morsmål enn norsk i norsk skole fra 1970-tallet. Det er de praksisnære, kvalitative tilnærmingene som dominerer feltet i hele perioden. Utover i tidsrommet kommer en rekke arbeider som belyser de praktiske effektene av at læreplaner og lovverk endres fra å ha et ressurs- og berikelsesperspektiv på 1980-tallet til senere å ha et problemperspektiv i opplæringen for flerspråklige barn i skolen. En ser også at læringsansvaret i økende grad individualiseres, og i forskningsarbeidene rapporteres det om utslagene av et slikt læringsansvar for andrespråkselevene. Vi finner også beskrivelser og analyser av hvilke muligheter læreren har til å motvirke både den individualiserte tendensen og til å utfordre det problemorienterte perspektivet, blant annet i arbeider der en utforsker hvordan språk­kompetansen til de flerspråklige elevene i en klasse kan brukes som ressurs. Med utgangs­punkt i oversikten, omtaler vi kort hvilke felt som ser ut til å være lite utforsket og hva slags typer tilnærmingsmåter som mangler.en_US
dc.languageNO
dc.language.isonoen_US
dc.publisherNovus
dc.titleAndrespråksdidaktisk forskning– en oversikt over hva, hvordan og hvorfor i andrespråk i grunnskolen i 30 åren_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.creator.authorTonne, Ingebjørg
dc.creator.authorPalm, Kirsten
cristin.unitcode185,14,35,30
cristin.unitnameNordisk språk og litteratur
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1
dc.identifier.cristin1306037
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.jtitle=NOA. Norsk som andrespråk&rft.volume=30&rft.spage=310&rft.date=2015
dc.identifier.jtitleNOA. Norsk som andrespråk
dc.identifier.volume30
dc.identifier.issue1-2
dc.identifier.startpage310
dc.identifier.endpage349
dc.identifier.urnURN:NBN:no-53528
dc.type.documentTidsskriftartikkelen_US
dc.type.peerreviewedPeer reviewed
dc.source.issn0801-3284
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/49822/1/Tonne%2Bog%2BPalm%2B2015.pdf
dc.type.versionPublishedVersion


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata