Abstract
Hovedproblemstilling i masteroppgaven er om pressens dekning av Hells Angels i perioden 2010 til 2013 kan leses som del av en moralsk panikk. I oppgaven foretas en innholdsanalyse av tre kriminalpolitiske dokumenter, 436 avisartikler hentet fra tre ulike aviser gjennom en fireårsperiode, samt dokumentarfilmene «Engler uten grenser» og «Broderskapet», produsert av NRK Brennpunkt, som alle handler det såkalte «kriminelle MC-miljøet» og spesielt om MC-klubben Hells Angels. Deretter nøstes det opp «kriminalpolitiske spor» knyttet til begrepet «organisert kriminalitet», straffeloven § 60a (mafiaparagrafen) og Hells Angels i perioden 2010 – 2014. Det er samspillet mellom politiet, kriminaljournalistikk og kriminalpolitikk som det fokuseres på i denne studien. Dette samspillet er i masteroppgaven belyst gjennom teorien om moralsk panikk, gjennom en kritisk vurdering av pressens «samfunnsoppdrag» samt teori knyttet til kilder, kilderelasjoner og tolkningsrammer.
A central question in this thesis is to analyze whether the media s coverage of Hells Angels from 2010 to 2013 can be seen as a part of a moral panic. In this master s degree, a content analysis is conducted of three penological documents, 436 news articles from three different newspapers through a four year span, and the documentaries Angels without borders and Brotherhood produced by NRK Brennpunkt, which are all about the so-called criminal 1% clubs , although the main focus was on Hells Angels. Then penological clues are linked to the term organized crime, the penal code § 60a (the mob section) and Hells Angels in the period from 2010 to 2014. The focus of this thesis is the interaction between the police, crime journalism, and crime politics. In this thesis, this interaction is illustrated through the theory of moral panic, through a critical assessment of the media s social responsibility, as well as through theories linked to sources, source relations and framing.