Abstract
Sammendrag Sommeren 2013 åpnet et nytt museum i Oslo, Arbeidermuseet – om industri og arbeiderhistorie ved Akerselva. Museet er 8,2 km langt og strekker seg langs Akerselva fra Vaterland til Maridalsvannet. Museet består av tre deler, utstilling i Sagvegen 28, arbeiderleilighet i Brenna og altså hele elva. Via mobilt nettverk (Akerselva digitalt) formidles fortellinger om industri, arbeiderhistorie og livet langs elva. De som går langs elva med en smarttelefon eller lesebrett med mobil-app kan få opp de ulike steder på vandringsruten som tekst, lyd eller bilde synkronisert med vandringen. I oppgaven undersøkes prosessen og arbeidet fram mot beslutningen om å etablere et arbeidermuseum ved elva. Arbeidermuseet er utradisjonelt. Det er ikke bare lengden som gjør museet annerledes. Det er få gjenstander som viser hvordan folk levde langs elva, slik vi gjerne forbinder med museer. Da blir formidling og fortelling desto viktigere. Hvordan fortellinger og fortellingsmåter blir brukt for å få fram industri- og arbeiderhistorie analyseres. For å komme nærmere hvordan hele Arbeidermuseet kan oppleves som museum, undersøkes spesielt de to områdene Beierbrua og Spigerverket. Mytefiguren Hønse-Lovisa og statuen Fabrikkjentene på Beierbrua brukes for å undersøke hvordan kollektiv erindring og stedliggjøring bidrar til å skape og vedlikeholde minner og gi området mening. Det stilles spørsmål om hva slags museumstype Arbeidermuseet tilhører, for eksempel friluftsmuseum eller økomuseum. Oppgaven diskuterer om vi trenger en ny museumstype for å karakterisere Arbeidermuseet.