Abstract
Det overordnede temaet for denne oppgaven er elevers kognitive prosesser i arbeidet med oppgaver fra de nasjonale prøvene i lesing. Oppgavene i prøven skal måle elevenes generelle lesekompetanse, og utfordrer elevene på et høyt kognitivt nivå. Elevene må derfor i stor grad benytte seg av strategier for å kunne svare på oppgavene. I denne studien undersøker jeg hvordan elever resonnerer og reflekterer i arbeidet med ti oppgaver tilknyttet to tekster. Jeg har formulert tre forskningsspørsmål for å best svare på dette. Disse belyser hvilke utfordringer elevene møter i oppgaveløsingen, hvilke strategier de bruker for å løse disse, samt på hvilken måte elevenes leseprosesser er i overensstemmelse med oppgavenes intenderte leseprosesser. Jeg vil knytte aktuell teori om prøvene sammen med teorier om blant annet leseforståelse, kognisjon og oppgaveløsing. Metoden som er brukt er en kvalitativ høyttenkningsmetode, der elevene forklarer høyt hva de tenker i arbeidet. Jeg har også intervjuet elevene i etterkant av arbeidet med oppgavene. Funn tyder på at elevene baserer mye av oppgaveløsingen på det de husker fra teksten. Jeg har påpekt at metakognitive og kognitive strategier kan være svært viktig å beherske i de oppgavene som ligger på et høyt nivå av vanskegrad, og dette gjelder også for de oppgavene der elevene har utfordringer med å forstå ord i teksten. Studiens funn tyder også på at elevene veksler mellom ulike lesemåter på tvers av oppgavenes nivå- og aspektbeskrivelser for å oppnå forståelse av teksten. Særlig går elevene tilbake i teksten for å finne relevant informasjon, noe som kan tyde på at de ikke forstår at flere oppgaver også krever tolkning og refleksjon rundt innholdet i teksten. Dette kan bidra med verdifull informasjon for lærere som skal utvikle elevers kompetanse i lesing, og funnene kan gi økt innsikt om hvilke utfordringer elevene møter på når de arbeider med oppgaver og tekster fra de nasjonale prøvene.