Hide metadata

dc.contributor.authorØdegård, Christine Tveit
dc.date.accessioned2016-03-04T11:13:56Z
dc.date.available2016-03-04T11:13:56Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.citationØdegård, Christine Tveit. Økt digitalisering i skolen - større utfordringer for elevene? En gruppe 8. klassingers refleksjoner rundt lesing generelt og skjermlesing spesielt. Master thesis, University of Oslo, 2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/49652
dc.description.abstractInnen utdanningsforskning har sammenlignende studier av elevers skjerm- og papirlesing ingen lang tradisjon, og det er fortsatt en bred fagdebatt om hva forskjellene består i (Frønes og Narvhus, 2011:11). I et lesedidaktisk perspektiv kan det derfor ha stor relevans å ta opp tema som angår elevers holdninger til lesing, generell lesekompetanse og deres forhold til skjermlesing. Problemstillingen for studien er derfor: Hvordan beskriver en gruppe ungdomsskoleelever sitt forhold til lesing generelt og skjermlesing spesielt? Studiens metode baserer seg på kvalitativt forskningsintervju. Intervjuene består av to deler: en semi-strukturert intervjuguide, samt et oppgavehefte til å teste elevene gjennom verbale vurderinger av de oppgavene fra PISA 2009 som målte metakognisjon og lesestrategier. Særlig har det vært interessant å undersøke hvordan en elevgruppe som nesten bare leser digitale tekster på skolen, belyser relevante aspekter ved lesing, både generelt og mer konkret rettet mot skjermlesing. Resultatene tyder på at sentrale elementer som inngår i lesekompetanse kan ses i sammenheng med utfordringer elevene beskriver ved skjermlesing. Inntrykket er at elevene trenger mer trening og kunnskap om strategibruk, da de fleste er bedre på å vurdere konkrete strategier fremfor å reflektere over egen strategibruk. I møte med digitale tekster er mitt inntrykk at de elevene som uoppfordret beskriver bruk av overvåkings- og elaboreringsstrategier, også mestrer å konstruere forståelse av multiple tekster på en mer tilfredsstillende måte enn de elevene som fremstår som mindre strategiske. Elevene viser en klar tendens til å foretrekke lesing på papir når lesingen krever konsentrasjon. De digitale tekstene ser derimot ut til å kunne ha positiv effekt på elevenes motivasjon og engasjement for leseaktiviteter, og kan derfor muligens bidra til å skape mer positive holdninger til lesing.nor
dc.language.isonor
dc.subjectLeseforståelse
dc.subjectlesestrategier
dc.subjectmotivasjon
dc.subjectdigitale
dc.subjecttekster
dc.subjectskjermlesing
dc.titleØkt digitalisering i skolen - større utfordringer for elevene? En gruppe 8. klassingers refleksjoner rundt lesing generelt og skjermlesing spesieltnor
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2016-03-04T11:18:44Z
dc.creator.authorØdegård, Christine Tveit
dc.identifier.urnURN:NBN:no-53125
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/49652/1/Masteroppgave-Christine-Tveit-degrd.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata