Abstract
Denne masteroppgaven handler om temaene demokratisk deltakelse og kritisk tenkning i et utvalg av læreplaner og et utvalg av lærebøker for samfunnsfag for studieforberedende (vg1) og yrkesfaglige (vg2) utdanningsprogrammer. Oppgavens problemstilling er: Søker lærebøkene i samfunnsfaget å stimulere evne til demokratisk deltakelse og kritisk tenkning? Forskningsmetodisk er dette en kvalitativ innholdsanalyse. Jeg har undersøkt om lærebøkene dekker utvalgte læreplanmål knyttet til oppgavens temaer, og om de har et innhold og en framstillingsform som søker å stimulere eleven til demokratisk deltakelse og kritisk tenkning. Jeg har tatt utgangspunkt i læreplaner og undersøkt hva de inneholder om demokratisk deltakelse og kritisk tenkning. Disse er: Den generelle delen av læreplanen, Prinsipper for opplæringer inkludert Læringsplakaten, og Læreplanen i samfunnsfag, kompetansemål etter Vg1 og Vg2. Undersøkelsen av læreplanenes innhold om demokratisk deltakelse viser at demokratisk deltakelse er fokusert på i alle tre deler av læreplanverket. Undersøkelsen av læreplanenes innhold om kritisk tenkning viser at målformuleringer om kritisk tenkning kommer til uttrykk i Læringsplakaten og Den generelle delen av læreplanen. I Læreplanen for samfunnsfag kommer mål om kritisk tenkning tydelig til uttrykk i områdene «Grunnleggende ferdigheter» og «Utforskeren». Analysen av lærebøkene viser at de utvalgte målene om demokratisk deltakelse er dekket av alle tre lærebøker i utvalget. Lærebøkene opererer med både representative deltakelsesformer og direkte deltakelsesformer, og har et innhold som er utformet i samsvar med læreplanens demokratiambisjoner. Analysen viser også at flertallet av de analyserte tekstene er utformet med et innhold og en framstillingsform som søker å stimulere eleven til deltakelse. Når det gjelder kritisk tenkning viser analysen at fleste av de analyserte tekstene er utformet med et innhold og en framstillingsform som kan stimulere eleven å utvikle evne til kritisk tenkning. Enkelte av tekstene er preget av fravær av forklaringer og definisjoner, dette kan svekke læreboktekstens evne til å kommunisere fagstoffet, og dermed dens evne til å stimulere eleven til å utvikle kritiske, analytiske og metodiske tenkeferdigheter.