Hide metadata

dc.contributor.authorLarsen, Elna Hamilton
dc.date.accessioned2016-03-04T11:10:38Z
dc.date.available2016-11-10T23:31:05Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.citationLarsen, Elna Hamilton. Barnekreftdiagnose-fra dødsdom før til overlevelse nå. En tverrsnittstudie om svikt I eksekutiv funksjon hos overlevere etter akutt lymfatisk leukemi og et refleksjonsnotat om betydningen av health literacy. Master thesis, University of Oslo, 2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/49395
dc.description.abstractFormål: Artikkel: Formål med tverrsnittstudien var å kartlegge eksekutiv funksjon (EF) hos voksne barneleukemioverlevere. Dette ble undersøkt med spørreskjemaet BRIEF–A, som måler egenopplevelse av EF i hverdagsadferd. Refleksjonsnotat: Hensikten med oppgaven var ved hjelp av forskningslitteratur å beskrive hvordan health literacy (HL) kan påvirke barnekreftoverleveres behov for informasjon og oppfølging og reflektere i forhold til mulige sykepleiekonsekvenser. Teoretisk forankring/bakgrunn: Artikkel: Mange barn med akutt lymfatisk leukemi (ALL) overlever sykdommen. Det er stort behov for mer kunnskap om kognitive seneffekter, spesielt betydningen av svikt i EF er manglende. Refleksjonsnotat: Barn som overlever kreftsykdommen skal potensielt leve lenge etter kurativ behandling, mange med seneffekter, noe som kan skape nye utfordringer for sykepleieoppfølging både under og etter avsluttet kreftbehandling. Metode: Artikkel: Studien har et kvantitativt surveydesign med 125 langtidsoverlevere etter barneleukemi. Hovedutfallsmål er BRIEF-A. SPSS versjon 21 ble brukt til analyser. Refleksjonsnotat: Litteraturstudie i forhold til health literacy med fokus på barnekreftoverlevere. Resultater: Artikkel: Resultatene viser at 22.4 % av deltagerne hadde skår som indikerte kliniske tegn på EF. Et annet hovedfunn var at barn over 6 år ved diagnosetidspunktet hadde 2.9 ganger større odds for eksekutiv dysfunksjon enn de som ble diagnostisert før fylte 6 år. Refleksjonsnotat: Health literacy nivået kan innvirke på i hvilken grad barnekreftoverlevere har kunnskap, motivasjon og kompetanse til å ta gode helsevalg. Tilrettelagt sykepleieinformasjon avhengig av HL nivå kan derfor være betydningsfullt. Konklusjon: Artikkel: Studien viser at relativt mange barneleukemioverlevere opplever grader av svikt i EF og at spesielt de som får ALL etter 6 års alder er noe mer utsatt. Hvem som rammes av disse kognitive utfordringene er vanskelig å predikere og økt fokus på oppfølging og kartlegging virker nødvendig. Refleksjonsnotat: Ved å tilpasse kommunikasjon og oppfølging til barnekreftoverleveres HL nivå kan sykepleier bidra til økning i helsefremmende evne hos denne gruppennor
dc.description.abstractPurpose: Article: The purpose of the cross-sectional study was to investigate executive function (EF) in adult childhood leukemia survivors. This was studied by using the questionnaire BRIEF-A, which measures the participants own experience of EF in everyday behavior. Reflection note: The aim of the reflection note was to describe how the level of health literacy can affect childhood cancer survivors need for information and follow-up and reflect on possible consequences in nursing care. Theoretical basis / Background: Article: Many children with acute lymphoblastic leukemia (ALL) survive the disease. There is a need for studies regarding possible cognitive late effects of cancer treatment, especially regarding the impact of EF. Reflection: Childhood cancer survivors will potentially live long after curative treatment, many with long –term effects. This creates new challenges for nursing care both during and after the cancer treatment. Method: Article: The study has a quantitative survey design with 125 long-term survivors after childhood leukemia. Main outcome is BRIEF-A. SPSS version 21 was used for analysis. Reflection: Literature study in relation to health literacy with focus on childhood cancer survivors. Results: Article: The results show that 22.4% of participants had scores indicating clinical signs of EF. A key finding was that children over 6 years at diagnosis had 2.9 times greater odds for executive dysfunction than those who were diagnosed before the age of 6 years. Reflection: The level of health literacy may affect the extent to which childhood cancer survivors have knowledge, motivation and skills to take appropriate and health promoting choices in everyday life. The method of tailored information by nurses may thus be imperative. Conclusion: Article: The study shows that relatively many childhood leukemia survivors experience degrees of failure in EF and that especially those who get ALL after 6 years of age are somewhat more exposed. It is difficult to predict which long-term survivors that will experience these cognitive challenges and increased follow- up and mapping seems required. Reflection Note: By adapting the communication and follow-up of childhood cancer survivors HL level may nurses significantly contribute to decrease the treatment- related consequences for these individuals.eng
dc.language.isonor
dc.subjectNøkkelord
dc.subjectAkutt
dc.subjectlymfatisk
dc.subjectleukemi
dc.subjectbarnekreftoverlevere
dc.subjecteksekutiv
dc.subjectfunksjon
dc.subjectbehandlingsrelaterte
dc.subjectseneffekter
dc.subjecthealth
dc.subjectliteracy
dc.subjectog
dc.subjectsykepleie
dc.titleBarnekreftdiagnose-fra dødsdom før til overlevelse nå. En tverrsnittstudie om svikt I eksekutiv funksjon hos overlevere etter akutt lymfatisk leukemi og et refleksjonsnotat om betydningen av health literacynor
dc.titleDiagnosed with childhood cancer - from death sentence in the past to long time survival now – A cross-sectional study of executive function in survivors of acute lymphoblastic leukemia and a reflection note on the importance of health literacy.eng
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2016-03-04T11:17:56Z
dc.creator.authorLarsen, Elna Hamilton
dc.identifier.urnURN:NBN:no-53246
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/49395/1/Master_Elna-H--Larsen.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata