Hide metadata

dc.contributor.authorStølen, Mari
dc.date.accessioned2016-03-04T11:09:45Z
dc.date.available2016-03-04T11:09:45Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.citationStølen, Mari. Taleteknologi for barn. En kvalitativ studie av fagpersoners erfaringer med kommunikasjonsmateriellet Pegasus.. Master thesis, University of Oslo, 2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/49334
dc.description.abstractDenne studien handler om alternativ og supplerende kommunikasjon, og har sett nærmere på taleteknologi for barn og kommunikasjonsmateriellet Pegasus. Barn med kommunikasjonsvansker har ikke samme forutsetninger som barn med typisk utvikling til å delta i sosialt samspill. Pegasus er utviklet for å hjelpe disse barna til å bli mer aktive i kommunikasjon, lek og samspill med andre. Formålet med studien var å undersøke erfaringer med å bruke Pegasus i samspill med barn med kommunikasjonsvansker. Problemstillingen i studien er som følger: Hvilke erfaringer har fagpersoner med bruk av materiellet Pegasus i samspill med barn med kommunikasjonsvansker? To forskningsspørsmål ble formulert for å utdype problemstillingen. De handler om utvikling av kommunikasjonskompetanse og utfordringer med bruk av Pegasus. For å undersøke dette ble det valgt en kvalitativ tilnærming. Det ble gjennomført semistrukturerte intervjuer med fire informanter. Informantene er fagpersoner med erfaring med å bruke Pegasus sammen med barn med kommunikasjonsvansker. Resultatene fra studien viser at fagpersonene både deler erfaringer og at det er variasjoner. Informantene opplever at Pegasus kan ha betydning for utvikling av kommunikasjonskompetanse. Informantene trekker frem at Pegasus kan være en støtte i samspill for barn med kommunikasjonsvansker, både med voksne og med andre barn. Det kan bidra til kommunikasjonskompetanse ved at de får erfaring med sosiale samspill og trent på ferdigheter som turtaking. Funnene viser også at barna synes Pegasus er motiverende, det kan bidra til at barna utvikler ordforråd og lærer symboler, de får en innføring i å bruke et kommunikasjonshjelpemiddel og kan få en bedre forståelse av hva kommunikasjon er. Informantene trekker også frem utfordringer de opplever ved bruk av Pegasus. Som med annen teknologi er det en risiko for at noe ikke fungerer selv om informantene gir uttrykk for at det i liten grad oppstår problemer. Det kan være en utfordring å bruke Pegasus sammen med barn og samtidig bruke håndtegn. Siden Pegasus er et ferdig materiell er det få muligheter for tilpasning og endringer. Flere informanter etterlyser muligheter for å kunne gjøre endringer. Mulighet for å bruke andre symboler og endre ordforråd er blant informantenes ønsker. Informantene foreslår også andre endringer som innlest barnestemme, innhold som er tilpasset eldre barn og mulighet for å bruke skanning for å velge symboler. Kommunikasjonspartnere trekkes frem som avgjørende for at Pegasus skal ha betydning for utvikling av kommunikasjonskompetanse. De voksne som har ansvar for ASK må bruke Pegasus målrettet sammen med andre former for ASK i et helhetlig tiltak. Behovet for veiledning og oppfølging er ifølge informantene lite. Pegasus er enkelt å bruke og det er nok med en kort innføring. Veiledning og oppfølging kan være aktuelt for å sørge for at kommunikasjonspartnere kjenner til bakgrunnen for Pegasus og for å lære mer generelle strategier for å kommunisere med barn med kommunikasjonsvansker. Informantene har erfaringer som tilsier at Pegasus kan ha betydning for utvikling av kommunikasjonskompetanse for noen barn dersom det brukes målrettet som en del av et større tiltak.nor
dc.language.isonor
dc.subjectAlternativ
dc.subjectog
dc.subjectsupplerende
dc.subjectkommunikasjon
dc.subjecttaleteknologi
dc.subjectPegasus
dc.subjectbarn
dc.subjectkommunikasjonsvansker
dc.subjectkommunikasjonskompetanse
dc.subjectsamspill
dc.subjectASK
dc.titleTaleteknologi for barn. En kvalitativ studie av fagpersoners erfaringer med kommunikasjonsmateriellet Pegasus.nor
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2016-03-04T11:17:43Z
dc.creator.authorStølen, Mari
dc.identifier.urnURN:NBN:no-53045
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/49334/1/Taleteknologi-for-barn--Mari-Stlen.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata