Abstract
Læreryrket vil til enhver tid være et av de mest omdiskuterte yrkene. Dette er fordi hele befolkningen forholder seg til skolen, først gjennom eget skoleløp og siden som foreldre. Debatten om lærerne og deres arbeidsvilkår griper inn i en rekke etiske og politiske spørsmål. Et klassisk tema gjelder hvilken status læreryrket skal ha. Læreryrket har de siste tiårene gått fra å være et kall til et regulert yrke. I den forbindelse blir det mer viktig hvem som representerer lærerne mot arbeidsgiveren. I mange land har arbeidsgiveransvaret for lærerne blitt flyttet fra staten og til kommunene. I Norge fikk kommunene og fylkeskommunene arbeidsgiveransvaret i 2014. I 2013 startet KS forhandlinger om lærernes arbeidstid. Det resulterte i den største lærerstreiken noensinne. I denne oppgaven blir det med bakgrunn i retorisk teori gjort en retorisk analyse av syv tekster publisert av KS. Det blir sett spesielt på argumentasjonen som blir brukt for å få fram KS' budskap og hvor vellykket denne er. For å gjøre det blir det brukt både klassisk retorikk og nyretorikk. Fra nyretorikken blir det brukt begreper fra Kenneth Burke og Chaim Perelman og Lucie Olbrechts-Tyteca. Problemstillingen for oppgaven er: Hva kjennetegner KS' argumentasjon før og under lærerstreiken i 2014?