Hide metadata

dc.contributor.authorJacobsen, Ingrid
dc.date.accessioned2016-02-10T23:00:13Z
dc.date.available2016-10-28T22:31:02Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.citationJacobsen, Ingrid. Erfaringer fra et regionalt skoleutviklingsprosjekt - Rektors perspektiver på kollektiv læring. Master thesis, University of Oslo, 2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/49102
dc.description.abstractI denne masteroppgaven har vi undersøkt hvilke erfaringer og refleksjoner et utvalg rektorer trekker fram som vesentlige etter å ha deltatt i et fireårig, regionalt skoleutviklingsprosjekt. Deltakelsen i prosjektet skulle gi skolene økt faglig kompetanse, og bidra til å innføre nye strukturer som setter skolene i stand til å drive kollektiv utvikling. Hensikten med oppgaven har vært å få bedre innsikt i hvordan rektorene beskriver erfaringer fra et skoleutviklingsprosjekt, og om ny kunnskap har bidratt til å endre skolens kollektive praksis. Vi ønsket å finne ut hvordan rektorene bruker sin kunnskap fra deltakelsen i det samme prosjektet til å fortsette prosessene som er satt i gang, og hvordan erfaringene fra prosjektperioden legges til grunn i videre arbeid med skoleutvikling for å fremme og styrke den kollektive praksisen ved skolene. Målet med alt utviklingsarbeid i skolen bør være at det skjer en endring i skolens samlede praksis til det beste for elevenes læring. Endringsprosesser er blitt en viktig del av hverdagen i skolen. Spørsmålet er hvordan man lykkes i slike prosesser, slik at det faktisk skjer en endring i den kollektive praksisen. Den kunnskapen og de erfaringene som rektorene har fått etter å ha ledet et langvarig utviklingsprosjekt i sine skoler, kan kanskje gi noen refleksjoner i en slik sammenheng. Selv om det er lærerne som utfører selve arbeidet med elevene i et utviklingsarbeid, så er rektors rolle i skolens endringsarbeid viktig og vesentlig. Som rektor bør man holde tak, både underveis, og i begge ender av endringsprosessene, fra oppstart- og idefase til evaluerings- og oppfølgingsfaser. Problemstillingen i denne masterstudien har vært: Hvordan anvender rektorer kunnskaper og erfaringer fra et skoleutviklingsprosjekt for å fremme kollektiv utvikling ved skolen de leder?nor
dc.language.isonor
dc.subjectRektor
dc.subjecterfaringer
dc.subjectskoleutviklingsprosjekt
dc.subjectkollektiv
dc.subjectutvikling
dc.titleErfaringer fra et regionalt skoleutviklingsprosjekt - Rektors perspektiver på kollektiv læringnor
dc.typeMaster thesis
dc.typeGroup thesis
dc.date.updated2016-02-10T23:00:13Z
dc.creator.authorJacobsen, Ingrid
dc.identifier.urnURN:NBN:no-52902
dc.type.documentMasteroppgave
dc.type.documentGruppeoppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/49102/1/Masteroppgave-UTLED4090-ved-ILS-Ingrid-Jacobsen-og-Haldis-Lyckander27-10-15.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata