dc.contributor.author | Lyckander, Haldis Buflaten | |
dc.date.accessioned | 2016-02-10T23:00:11Z | |
dc.date.available | 2016-10-28T22:31:02Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.citation | Lyckander, Haldis Buflaten. Erfaringer fra et regionalt skoleutviklingsprosjekt - Rektors perspektiver på kollektiv læring. Master thesis, University of Oslo, 2015 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10852/49101 | |
dc.description.abstract | I denne masteroppgaven har vi undersøkt hvilke erfaringer og refleksjoner et utvalg rektorer trekker fram som vesentlige etter å ha deltatt i et fireårig, regionalt skoleutviklingsprosjekt. Deltakelsen i prosjektet skulle gi skolene økt faglig kompetanse, og bidra til å innføre nye strukturer som setter skolene i stand til å drive kollektiv utvikling. Hensikten med oppgaven har vært å få bedre innsikt i hvordan rektorene beskriver erfaringer fra et skoleutviklingsprosjekt, og om ny kunnskap har bidratt til å endre skolens kollektive praksis. Vi ønsket å finne ut hvordan rektorene bruker sin kunnskap fra deltakelsen i det samme prosjektet til å fortsette prosessene som er satt i gang, og hvordan erfaringene fra prosjektperioden legges til grunn i videre arbeid med skoleutvikling for å fremme og styrke den kollektive praksisen ved skolene. Målet med alt utviklingsarbeid i skolen bør være at det skjer en endring i skolens samlede praksis til det beste for elevenes læring. Endringsprosesser er blitt en viktig del av hverdagen i skolen. Spørsmålet er hvordan man lykkes i slike prosesser, slik at det faktisk skjer en endring i den kollektive praksisen. Den kunnskapen og de erfaringene som rektorene har fått etter å ha ledet et langvarig utviklingsprosjekt i sine skoler, kan kanskje gi noen refleksjoner i en slik sammenheng. Selv om det er lærerne som utfører selve arbeidet med elevene i et utviklingsarbeid, så er rektors rolle i skolens endringsarbeid viktig og vesentlig. Som rektor bør man holde tak, både underveis, og i begge ender av endringsprosessene, fra oppstart- og idefase til evaluerings- og oppfølgingsfaser. Problemstillingen i denne masterstudien har vært: Hvordan anvender rektorer kunnskaper og erfaringer fra et skoleutviklingsprosjekt for å fremme kollektiv utvikling ved skolen de leder? | nor |
dc.language.iso | nor | |
dc.subject | Rektor | |
dc.subject | erfaringer | |
dc.subject | skoleutviklingsprosjekt | |
dc.subject | kollektiv | |
dc.subject | utvikling | |
dc.title | Erfaringer fra et regionalt skoleutviklingsprosjekt - Rektors perspektiver på kollektiv læring | nor |
dc.type | Master thesis | |
dc.type | Group thesis | |
dc.date.updated | 2016-02-10T23:00:11Z | |
dc.creator.author | Lyckander, Haldis Buflaten | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-52901 | |
dc.type.document | Masteroppgave | |
dc.type.document | Gruppeoppgave | |
dc.identifier.fulltext | Fulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/49101/1/Masteroppgave-UTLED4090-ved-ILS-Ingrid-Jacobsen-og-Haldis-Lyckander27-10-15.pdf | |