Hide metadata

dc.date.accessioned2016-02-08T14:08:28Z
dc.date.available2016-02-08T14:08:28Z
dc.date.created2015-12-17T10:59:26Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/48997
dc.description.abstractI forskningsprosjektet ARK&APP (2013–2015) blir det gjennomført to kvantitative og 12 kvalitative casestudier. Lærerens valg og bruk av læremidler og læringsressurser samt elevenes valg av læringsressurser er sentralt i prosjektet. Caserapportene studerer spesielt hvordan læremidler og læringsressurser benyttes i avgrensede undervisningsforløp, ved å legge vekt på den funksjonen de har i interaksjonen mellom lærer og elev, og hvordan de skaper engasjement og læring hos elevene. Denne caserapporten beskriver vurdering for læring i engelsk på en videregående skole, studieforberedende studieretning, og tar opp følgende problemstillinger: Hvordan benyttes læremidlene i undervisningsopplegget? Hvilken funksjon har bruken av læremidlene i interaksjonen mellom lærer og elever? Hvordan bidrar bruk av læremidlene til engasjement og læring hos elever? Sentralt i engelskundervisning er elevenes produksjon av korte tekster (essay) i ulike versjoner. I denne casen følger vi to grupper som skrev essay om temaet «English as global language» i tre versjoner, og som hadde hvert sitt opplegg for underveisvurdering. Den ene formen for tilbakemelding ble gitt med dataprogrammet EssayCritic, den andre ved at elevene leste hverandres essay. Begge gruppene viste stor framgang fra første (pretest) til siste (posttest) versjon av essayet, og gikk i snitt opp to karakterer. Det var ingen signifikant forskjell mellom elevene som brukte dataprogram og de som fikk tilbakemelding fra medelev, med hensyn til avsluttende karakter. Begge former for tilbakemelding ga gode resultater. Forskjellene er imidlertid tydeligere dersom vi ser nærmere på hvordan elevene arbeidet med tilbakemeldingene i skriveprosessen. De automatisk genererte tilbakemeldingene fra EssayCritic ble tilpasset hver enkelt elev på basis av den teksten de lastet opp til en webserver. Tilbakemeldingene var detaljerte og målorienterte om hvilke temaer som manglet og hvilke temaer det hadde blitt skrevet om. Tilbakemeldingene til den andre gruppen besto av elevenes personlige inntrykk av hva som skulle være med i essayene, på basis av et vurderingsskjema, oppgaveteksten og listen av undertemaer. Essayene til den første gruppen var rikere på detaljer om innhold, mens essayene til den andre gruppen var svakere på innhold, men bedre på organisering av innholdet. Bruk av ulike typer læremidler og hvordan tilbakemeldinger bidrar til læring og forbedrede tekster, er fokus i denne rapporten.en_US
dc.languageNB
dc.language.isonoen_US
dc.publisherUtdanningsdirektoratet
dc.titleLæremidler og arbeidsformer i prosessorientert skrivingen_US
dc.typeResearch reporten_US
dc.creator.authorMørch, Anders Irving
dc.creator.authorEngeness, Irina
cristin.unitcode185,18,1,0
cristin.unitnameInstitutt for pedagogikk
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
dc.identifier.cristin1302035
dc.identifier.pagecount86
dc.identifier.urnURN:NBN:no-52801
dc.type.documentForskningsrapporten_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/48997/1/rapport_8_engelsk_vgs_2015_04_30.pdf
dc.type.versionPublishedVersion


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata