Skjul metadata

dc.contributor.authorEriksen, Trude Bøe
dc.date.accessioned2016-02-07T23:00:22Z
dc.date.available2016-02-07T23:00:22Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.citationEriksen, Trude Bøe. Når rektors ledelse utgjør en forskjell for elevenes læring - En studie i ledelsesstrategier på tre skoler. Master thesis, University of Oslo, 2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/48960
dc.description.abstractEn forventning i rammeverket for nasjonale prøver er at kommuner og skoler bruker resultatene som grunnlag for kvalitetsutvikling i opplæringen både på individ, skole- og skoleeiernivå. Hvordan gjøres dette? Hva kjennetegner skoler, skoleledere og ledelsespraksis som lykkes med dette arbeidet? Med bakgrunn i undring rundt disse spørsmålene søker studien å finne svar på problemstillingen hva som karakteriserer rektors ledelsesstrategier på skoler som kan vise til fremgang i nasjonale prøver i lesing for elever på ungdomstrinnet. Gjennom intervju med rektorer og lærere ved tre skoler, har vi søkt å få innsikt i noen av de kjennetegnene som synes å være felles for rektors ledelsesstrategi ved utvalgsskolene. Rektors ledelsesstrategier kan være ulike og er avhengig av den konteksten de er utformet i. Til tross for ulik kontekst har vi likevel sett noen fellestrekk ved rektorenes ledelsesstrategier: - Kontinuerlig arbeid for å utvikle og opprettholde gode relasjoner til medarbeidere - Høye forventninger til prestasjoner - Tillit til lærernes profesjonelle skjønn - Tett oppfølging av elevresultater på nasjonale prøver i lesing - Bevisst rekruttering og mobilisering til felles innsatsnor
dc.language.isonor
dc.subjectnasjonale
dc.subjectprøver
dc.subjectledelsesstrategier
dc.subjecti
dc.subjectskole
dc.subjectelevresultater
dc.titleNår rektors ledelse utgjør en forskjell for elevenes læring - En studie i ledelsesstrategier på tre skolernor
dc.typeMaster thesis
dc.typeGroup thesis
dc.date.updated2016-02-07T23:00:22Z
dc.creator.authorEriksen, Trude Bøe
dc.identifier.urnURN:NBN:no-52779
dc.type.documentMasteroppgave
dc.type.documentGruppeoppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/48960/1/Eksamen--innsendt-oppgave-UTLED-4090--Eriksen--Solberg--Stensrud.pdf


Tilhørende fil(er)

Finnes i følgende samling

Skjul metadata