Hide metadata

dc.contributor.authorKlann, Mette
dc.date.accessioned2016-02-07T23:00:17Z
dc.date.available2016-02-07T23:00:17Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.citationKlann, Mette. Ivaretakelse av nyutdannede lærere Hva motiverer nyutdannede lærere til å bli i skolen og implikasjoner for ledelse. Master thesis, University of Oslo, 2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/48955
dc.description.abstractDenne studien tar for seg ivaretakelse av nyutdannede lærere i skolen sett i lys av selvbestemmelsesteori og hvilke implikasjoner det får for ledelse. Hva skal til for å motivere nyutdannede lærere til å bli i yrket? Opplevelse av tilhørighet, kompetanse og autonomi er grunnleggende behov for å oppleve mestring og indre motivasjon. Opplevelsen av mental velvære og mening med tilværelsen fremmes i mennesker med indre motivasjon og lysten til å fortsette med det man mestrer, øker. Lærere kan oppleve pågangsmot og bli mer selvdrevne i sin profesjon. Studien argumenterer for at teamet rundt den nyutdannede læreren er en av de viktigste faktorene for opplevelsen av tilhørighet. Empatiske kollegaer opptrer som gode rollemodeller som støtter og veileder den nyutdannede. Å bli sett og gitt tillit av ledelsen er en annen viktig faktor, hvor deltakelse i fagteam eller utviklingssteam, kan fremme opplevelsen av kompetanse. Være i et to-lærersystem, veiledning i regi av en dedikert lærer og ha nedsatt undervisningstid i det første yrkesaktive året, er andre faktorer som kan være med på å ivareta de nyutdannede. Forutsigbare rammer, kunnskapsutvikling satt i system og en sunn skolekultur er et ledelseansvar og essensielt med tanke på å beholde nyutdannede i skolen. Andre faktorer som studien antyder og som blir viktige oppgaver for ledelsen, er blant annet å gi støtte og tilpasset stimulering og hjelp til jevnlig å sortere forventninger, krav og roller.nor
dc.language.isonor
dc.subjectnyutdannet
dc.subjectlærer
dc.subjectimplikasjoner
dc.subjectledelse
dc.subjectskolekultur
dc.subjectlærerkunnskap
dc.subjectHR
dc.subjectperspektiv
dc.subjectstøtte
dc.subjectkollegaer
dc.subjecttilhørighet
dc.subjectkompetanse
dc.subjectautonomi
dc.subjectmotivasjon
dc.titleIvaretakelse av nyutdannede lærere Hva motiverer nyutdannede lærere til å bli i skolen og implikasjoner for ledelsenor
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2016-02-07T23:00:17Z
dc.creator.authorKlann, Mette
dc.identifier.urnURN:NBN:no-52773
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/48955/1/Masteroppgave--Mette-Klann.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata