dc.date.accessioned | 2016-01-04T13:07:57Z | |
dc.date.available | 2016-01-04T13:07:57Z | |
dc.date.created | 2015-12-25T15:07:41Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.citation | Hohr, Hansjörg . Estetisk oppdragelse og kunst. Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk. 2015, 1, 1-11 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10852/48388 | |
dc.description.abstract | Med utgangspunkt i begrepet presentativ symbolikk (Susanne K. Langer) foretas en grenseoppgang mellom kunst og estetisk kommunikasjon og mellom kunst og estetisk oppdragelse: Den estetiske kommunikasjonen er mediert av presentativ symbolikk, mens kunst er en særskilt estetisk kommunikasjon som utforsker verdenen. Estetisk oppdragelse er barnas innføring i estetisk kommunikasjon og samtidig barnas transformative tilegning av dens betydninger i opplevelsen. Den estetiske kommunikasjonen og den estetiske oppdragelsen favner videre enn kunsten og dens formidling og berører alle sider ved hverdagen, måten å kle seg på, å bo på, å omgås hverandre på. Kunst og oppdragelse opererer med ulike gyldighetskriterier: Kunsten utvider den kulturelle opplevelseshorisonten, oppdragelsen tar sikte på å utvide den individuelle. Det betyr at kunsten ikke uten videre kan legitimere pedagogiske innhold. De må nemlig begrunnes danningsteoretisk og ut fra følgende spørsmål: Har innholdet verdi for barnas erfaring og for deres framtid? Og hvordan kan innholdet knyttes til barnas erfaring? | en_US |
dc.language | NB | |
dc.language.iso | no | en_US |
dc.publisher | Nordic Open Access Scholarly Publishing / Cappelen Damm | |
dc.rights | Attribution 4.0 International | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.title | Estetisk oppdragelse og kunst | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.creator.author | Hohr, Hansjörg | |
cristin.unitcode | 185,18,1,0 | |
cristin.unitname | Institutt for pedagogikk | |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |
dc.identifier.cristin | 1304273 | |
dc.identifier.bibliographiccitation | info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.jtitle=Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk&rft.volume=1&rft.spage=1&rft.date=2015 | |
dc.identifier.jtitle | Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk | |
dc.identifier.volume | 1 | |
dc.identifier.startpage | 1 | |
dc.identifier.endpage | 11 | |
dc.identifier.doi | http://dx.doi.org/10.17585/ntpk.v1.113 | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-52295 | |
dc.type.document | Tidsskriftartikkel | en_US |
dc.type.peerreviewed | Peer reviewed | |
dc.source.issn | 2387-5739 | |
dc.identifier.fulltext | Fulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/48388/1/113-1091-1-PB%2B%25281%2529.pdf | |
dc.type.version | PublishedVersion | |