Hide metadata

dc.date.accessioned2016-01-04T13:07:57Z
dc.date.available2016-01-04T13:07:57Z
dc.date.created2015-12-25T15:07:41Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.citationHohr, Hansjörg . Estetisk oppdragelse og kunst. Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk. 2015, 1, 1-11
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/48388
dc.description.abstractMed utgangspunkt i begrepet presentativ symbolikk (Susanne K. Langer) foretas en grenseoppgang mellom kunst og estetisk kommunikasjon og mellom kunst og estetisk oppdragelse: Den estetiske kommunikasjonen er mediert av presentativ symbolikk, mens kunst er en særskilt estetisk kommunikasjon som utforsker verdenen. Estetisk oppdragelse er barnas innføring i estetisk kommunikasjon og samtidig barnas transformative tilegning av dens betydninger i opplevelsen. Den estetiske kommunikasjonen og den estetiske oppdragelsen favner videre enn kunsten og dens formidling og berører alle sider ved hverdagen, måten å kle seg på, å bo på, å omgås hverandre på. Kunst og oppdragelse opererer med ulike gyldighetskriterier: Kunsten utvider den kulturelle opplevelseshorisonten, oppdragelsen tar sikte på å utvide den individuelle. Det betyr at kunsten ikke uten videre kan legitimere pedagogiske innhold. De må nemlig begrunnes danningsteoretisk og ut fra følgende spørsmål: Har innholdet verdi for barnas erfaring og for deres framtid? Og hvordan kan innholdet knyttes til barnas erfaring?en_US
dc.languageNB
dc.language.isonoen_US
dc.publisherNordic Open Access Scholarly Publishing / Cappelen Damm
dc.rightsAttribution 4.0 International
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.titleEstetisk oppdragelse og kunsten_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.creator.authorHohr, Hansjörg
cristin.unitcode185,18,1,0
cristin.unitnameInstitutt for pedagogikk
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
dc.identifier.cristin1304273
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.jtitle=Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk&rft.volume=1&rft.spage=1&rft.date=2015
dc.identifier.jtitleNordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk
dc.identifier.volume1
dc.identifier.startpage1
dc.identifier.endpage11
dc.identifier.doihttp://dx.doi.org/10.17585/ntpk.v1.113
dc.identifier.urnURN:NBN:no-52295
dc.type.documentTidsskriftartikkelen_US
dc.type.peerreviewedPeer reviewed
dc.source.issn2387-5739
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/48388/1/113-1091-1-PB%2B%25281%2529.pdf
dc.type.versionPublishedVersion


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata

Attribution 4.0 International
This item's license is: Attribution 4.0 International