Abstract
For den franske filosofen Georges Bataille utspiller overskridelsen seg i dynamikken mellom det erotiske, døden og vold. Erotikkens dimensjon bærer med seg elementer som motsetter seg fornuften og det sosiale. Kan tegning ha en destabiliserende kraft, forstått gjennom Batailles tanke om overskridelse? Kan den østerrikske kunstneren Günter Brus tegninger i Handzeichnungen 1969 – 1971 ha en undergravende og destabiliserende kraft? Det formløse, eller det Georges Bataille kalte «informe», handlet om å destabilisere og angripe fornuft og kategorier gjennom å bruke visuelle fremstillingsformer som befinner seg utenfor konvensjoner. Kunstverkets overskridende potensiale springer ut fra hvordan kunstneren, gjennom formløse strategier, visuelt fremstiller erotikk. I 1996 lager kunsthistorikerne Rosalind Krauss og Yve-Alain Bois utstillingen L Informe: Mode d emploi / Formless – User s Guide i Pompidou-senteret i Paris. I denne utstillingen bruker Krauss og Bois Georges Batailles tanke om det formløse som et kunsthistorisk analyseverktøy. I sin tolkning av Bataille og «informe» ekskluderer Krauss og Bois all kunst som inneholder ideen om representasjon som god form . Günter Brus substansorienterte aksjonspraksis støtter opp en slik fastlagt forbindelse mellom form og betydning, men hos Brus finnes det en dimensjon bortenfor aksjonene. Denne dimensjonen kan sees i hans tegnepraksis 1969 – 1971. Gjennom Brus tegninger skal jeg undersøke om representasjonen kan ha en undergravende funksjon og utgjøre et sted for undertrykking og annethet.
The French philosopher Georges Bataille s transgression takes place in the dynamic between eroticism, death and violence. Eroticism carries elements which opposes reason and the social. Is it possible that drawing could have a destabilizing force, understood through Bataille s thought about transgression? Can the drawings of the Austrian artist Günter Brus in the period 1969-1971 have a subversive and destabilizing force? The formless, or what Georges Bataille called the «informe», was meant to destabilize or attack reason and categories by using visual figurations which were located outside conventionalism. The artwork s transgressive potential is a result of how the artist uses formless strategies to visually present eroticism. In 1996 the art historians Rosalind Krauss and Yve Alain Bois created the exhibition "Formless – User s Guide" (L Informe: Mode d emploi). In the exhibition, Krauss and Bois uses Georges Bataille s idea of the «informe», as a art historical analytic tool. Their interpretation of Bataille's «informe» discards all art that contains the idea of representation as good form . Such a solid connection between form and meaning can be found in Günter Brus' substance oriented actions. However, his art contains another dimension that can be seen in his drawings between 1969 and 1971. Through Brus drawings I will examine if representation could have a subversive and destabilizing force.