Hide metadata

dc.contributor.authorNæss, Kristian
dc.date.accessioned2015-10-06T22:00:29Z
dc.date.available2015-10-06T22:00:29Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.citationNæss, Kristian. Er det en sammenheng mellom likestilling og kjønnsforskjeller i leseferdigheter? En kryss-nasjonal studie.. Master thesis, University of Oslo, 2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/46193
dc.description.abstractI denne oppgaven skulle jeg finne ut om det var en sammenheng mellom likestilling og kjønnsforskjeller i leseferdigheter. Jeg tok utgangspunkt i «The gender stratification hypotheses» (Baker & Jones, 1993), som sier at hvis muligheter er lagdelt på grunnlag av kjønn kan det bidra til å skape kjønnsforskjeller i prestasjoner, samt empiriske undersøkelser som har undersøkt forholdet mellom den kryssnasjonale variasjonen i likestilling og den kryss-nasjonale variasjonen i kjønnsforskjeller i leseferdigheter. Jeg utviklet teori for å forklare mekanismene mellom likestilling på ulike områder av samfunnet, og kjønnsforskjeller i leseferdigheter. Korrelasjons-analyser støttet i hovedsak at en økende grad av likestilling er assosiert med høyere kjønnsforskjeller i leseferdigheter. Jeg knyttet disse funnene særlig til mekanismen skolemotivasjon, og hadde et teoretisk fokus på leseferdigheter i høyere utdanning.  nor
dc.language.isonor
dc.subjectkjønnsforskjeller
dc.subjectleseferdigheter
dc.subjectlikestilling
dc.subjectPISA
dc.titleEr det en sammenheng mellom likestilling og kjønnsforskjeller i leseferdigheter? En kryss-nasjonal studie.nor
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2015-10-06T22:00:29Z
dc.creator.authorNæss, Kristian
dc.identifier.urnURN:NBN:no-50374
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/46193/1/Kjnnsforskjeller-i-leseferdigheter.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata